Hjelp med lyd, tekst og bilde i Telia Play
Opplever du problemer med lyd, bilde eller undertekster i Telia Play? Få hjelp og veiledning her.
Finn en løsning
Se om guidene under kan være til hjelp
Da bør du gjøre følgende:
- Sjekk aller først at alle kabler sitter som de skal.
- Sjekk at både TV-boks og TV er skrudd på. Du ser om TV-boksen er skrudd på ved at den lyser.
- Dersom alt utstyret er korrekt koblet til og skrudd på, men du fortsatt ikke får bilde på skjermen, kan du forsøke en omstart av TV-boksen og ruteren.
NB! Vent ti sekunder fra du skrur av, til du skrur på igjen.
Ingen signal?
Hvis du får melding om "ingen signal" eller "no signal", kan det bety at TV-en din ikke får kontakst med Telia Play Box.
Sjekk at HDMI-kabelen sitter riktig i både TV-en og TV-boksen, og at boksen lyser. Hvis problemet vedvarer kan det hende at du er på feil TV-kanal. Dette kan du fikse ved å trykke på source/kilde på fjernkontrollen din. På noen TV-er er denne knappen merket med ikonet av en pil i en skjerm eller et kabel-ikon.
Fremdeles problemer med svart skjerm eller ingen signal? Kontakt oss gjerne, så hjelper vi deg.
Opplever du at sendingene skurrer, lyden henger bak eller andre problemer med avspillingen, skyldes disse ofte at signalet på det trådløse nettet eller mobilnettet er for svakt.
- Forsøk å starte avspillingen på nytt for å se om problemene blir borte.
- Kontroller om du opplever samme feil på flere enheter (mobil, nettbrett, PC, etc), for å se om feilen gjelder bare en enhet eller flere.
Problem på én eller flere enheter?
For å finne ut om problemet er på enheten eller i Telia Play/nettet - sjekk om du har samme problem på andre enheter.
Hvis feilen bare er på én enhet, kan det tyde på at denne enheten har problemer med internettsignalet. Prøv å koble til nettet på nytt, og ta en omstart av enheten hvis problemet vedvarer.
Oppleves problemet på flere enheter kan det tyde på problemer med nettet ditt generelt eller feil i appen.
Vet du at dekningen eller det trådløse nettet ditt er ok, kontakt oss gjerne, så hjelper vi deg.
Lydproblemer?
Mangler lyd på enkelte kanaler eller lyden faller ut sporadisk?
Det aller første du bør sjekke er HDMI på TVen.
- Skru boksen av og på.
- Trekk ut HDMI-kabelen, og sett den inn igjen.
- Prøv eventuelt å bytte HDMI-port på TV-en.
Fungerer ikke det, kan du prøve å gjenopprette til fabrikkinnstillinger.
Surround sound-problem?
Har du problemer med lyden kan dette ofte skyldes at du har aktivert Surround sound (flerkanalslyd), men at TV-en din ikke støtter dette.
Slik fikser du det:
- Gå til "Min Konto"
- "Systeminnstillinger"
- "Enhetsinnstillinger"
- "Skjerm og lyd"
- "Avanserte lydinnstillinger"
- Velg "Ingen: bruk aldri surround"
- Trykk OK på fjernkontrollen
Mangler undertekst på direkte-TV?
- Mens du ser et program, trykk OK på fjernkontrollen for å få opp flere alternativer. Bruk piltasten nedover for å komme til alternativene.
- Bruk piltasten til høyre for å gå til språk. Trykk så OK for å se alternativene.
- Velg ønsket språk i listen ved å bruke opp-piltast eller ned-piltast, og trykk OK for å bekrefte.