Kjente feil og løsninger i Telia Play
Vi jobber stadig for å gi deg en best mulig opplevelse i Telia Play. Noen ganger kan våre oppdateringer dessverre føre til tekniske feil. Selv om disse som regel bare påvirker noen få, kan du være trygg på at vi er på saken med én gang.
Sjekk driftsmeldinger
Det første du kan gjøre er å sjekke driftsmeldinger i ditt område for å se om vi opplever større feil. Hvis det ikke dukker opp driftsmelding og du fremdeles har problemer - Ta en titt på listen under.
Har du Telia Play box eller Telia Box?
Noen feil og løsninger vil variere avhengig av hvilken boks du har. Her er forskjellen:
- Telia Box, også kalt Get box har en logo (Telia eller Get) oppå boksen, dette har ikke Telia Play box.
- Telia Play box ble lansert i 2024, så om din boks er eldre enn dette, har du Telia box.
Fremdeles usikker? Se hvilken TV-boks du har på Min side
Vi er på saken
Her har vi samlet en liste over kjente feil i Telia Play. I listen finner du forslag til midlertidige løsninger du kan prøve selv, mens vi retter feilen. Merk at estimert dato for retting kan endres underveis. Takk for tålmodigheten.
Noen melder om at lyd skurrer på noen kanaler eller kommer ut av synk ved bytte av kanal eller lydkilde. Her er vi som sagt på saken. I mellomtiden kan du prøve følgende:
Midlertidig løsning - Telia Box
- Gå til "Min konto"
- Velg "Systeminnstillinger"
- Velg «Enhetsinstillinger»
- Velg «HDMI»
- Velg "Stereo" fremfor "Automatisk"
Midlertidig løsning - Telia Play Box
- Gå til "Min konto"
- Velg "Systeminnstillinger"
- Velg «Enhetsinstillinger»
- Velg «Skjerm og Lyd»
- Velg «Avanserte lydinstillinger»
- Velg "Ingen: Bruk aldri surround"
Hvis problemet vedvarer kan du prøve å omstarte TV-boksen på følgende måte:
- Skru av TV-boksen og trekk ut strømkabelen
- Vent 15 sekunder
- Sett inn kabelen og skru på boksen igjen
Dersom du opplever at lyden forsvinner helt, kan du prøve følgende:
Midlertidig løsning
Skru av "Styr TV-en med fjernkontrollen":
- Gå til "Min konto"
- Trykk på "Innstillinger"
- Skru av "Styr TV-en med fjernkontrollen"
Estimert dato for retting
01.12.24
Noen opplever at endringer gjort i valgmenyen kan ta litt tid før de trer i kraft. Slik skal det ikke være, og vi jobber med å få det fikset. I mellomtiden kan du prøve følgende:
Midlertidig løsning
Last inn Valgmenyen på nytt:
- Etter at du har gjort dine endringer, klikk deg ut av valgmenyen ved å trykke på hjem-knappen (den med hus) eller tilbake-knappen (pil mot venstre).
- Vent 15 sekunder
- Gå deretter inn igjen i Valgmenyen
- Endringene skal nå være oppdatert
Dersom du ser Telia Play via nettleser kan du prøve å laste inn siden på nytt etter 15 sekunder.
Google Play Store-appen sier at den mangler nettilgang, selv om boksen er på nett. Mens vi jobber med saken, kan du prøve følgende:
Midlertidig løsning
En midlertidig løsning kan være å gjenopprette fabrikkinnstillingene via menyen. Husk at du da må gjøre førstegangsoppsett på nytt i etterkant.
- Gå til "Min konto"
- Velg "Innstillinger"
- Velg "Enhetsinnstillinger"
- Velg "Info"
- Velg "Tilbakestilling til fabrikkstandard"
- Bekreft ved å velge "Tilbakestilling til fabrikkstandard"
Noen opplever at knapper på fjernkontrollen ikke funker når de bruker strømmetjenester eller andre apper.
Midlertidig løsning
- Hold inne pil opp og Hjem-knappen på fjernkontrollen samtidig i 4 sekunder til det blinker på toppen av fjernkontrollen.
- Alle knapper skal nå fungere.
Hvis problemet vedvarer kan du prøve følgende:
Legg til fjernkontrollen på nytt
- Trykk Hjem-knapp (huset på fjernkontrollen)
- Gå til«Min konto»
- Velg «Systeminnstillinger»
- Velg «Fjernkontroller og tilbehør»
- Her får du muligheten til å "Legge til tilbehør"
- Velg fjernkontrollen «Ruwido BLE» og trykk OK, vent deretter til tilkoblingen er ferdig.
- Alle knapper skal nå fungere.
Dukker ikke fjernkontrollen opp når du trykker "Legg til tilbehør", trykk inn «Reset» knappen på Telia Play Box i 2 sekunder samtidig som du trykker inn «Hjem-knapp» og «pil venstre» på fjernkontrollen. Dette vil parre fjernkontrollen med boksen igjen.
Noen opplever at ulike kanaler enten mangler eller viser ulik font, farge eller størrelse på undertekster. Her er vi på saken. I mellomtiden kan du prøve følgende:
Midlertidig løsning
Endre tekstutseende i "Tilgjengelighet":
- Gå til «Min Konto»
- Velg «Innstillinger»
- Velg «Systeminstillinger»
- Velg «Tilgjengelighet»
- Velg «Undertekster»
Greit å vite
Det meste av tekst i Telia Play kan faktisk justeres etter behov og ønske. Dersom du foretrekker større tekst, kan du endre dette på samme måte som vist over.
Dette har vi fikset
Her har vi samlet en liste over feil som nylig har blitt rettet. Takk for at dere gjorde oss oppmerksom på disse. Hvis du fremdeles opplever noen av feilene kan du prøve å omstarte TV-boksen.
Skjermen har nå sluttet å blinke. Den har også sluttet å være lilla. Takk for at dere gjorde oss oppmerksom på dette.
Saktegående svitsjing/bytte mellom kanaler er nå fikset, og alt skal være tilbake til normal hastighet.
Nå kan du slette opptak av hele sesonger med ett klikk! I stedet for å slette episoder enkeltvis kan du igjen spare tid og krefter på å frigjøre din lagringsplass. Slik gjør du det:
- Trykk på serien du vil slette opptak fra
- Bla så til høyre og trykk på søppelbøtte-ikonet
- Velg så hvilken sesong du vil slette fra listen
En feil som gjorde at lyd og bilde kom ut av synk og førte til en «Slow-mo-effekt» på noen kanaler, er nå fikset. Alt skal være synkront igjen.
Direkte-TV er tilbake på fremsiden, som gjør det litt enklere å finne dine lineære favoritter. Trykk pil ned og OK på fjernkontrollen, og vips, så er du der!