Rapporter svindelforsøk

Fått en melding du tror kan være svindel? Nå er det enda enklere å si i fra til oss.

Eksempel på svindel-SMS videresendt til 7726Stadig flere opplever å få svindelmeldinger fra avsendere som gir seg ut for å være fra en seriøs aktør. 

Det kan tilsynelatende være en pakkemelding fra Posten, en hodejeger som har det travelt med å rekruttere akkurat deg til drømmejobben, eller andre falske meldinger.

Slik rapporterer du svindel-SMS

Vi vil gjøre det enklere for deg å si fra. Derfor har vi – i tillegg til de innebygde funksjonene som allerede finnes på iPhone og Android – opprettet et eget nummer du kan bruke til å videresende tvilsomme meldinger direkte til vår svindelavdeling.

NB! Alle SMS du rapporterer, vil bli behandlet av vår svindelavdeling.Vi har dessverre ikke kapasitet til å gi deg noe personlig svar, annet enn den automatiske bekreftelsen du får fra 7726 idet du har videresendt meldingen.

Slik rapporterer du SMS-svindel

Du kan rapportere svindel-meldinger på flere måter:

Rapporteringsfunksjonen på iPhone:

  • Hvis du ikke har åpnet meldingen: Sveip til venstre på meldingen, trykk på Slett-knappen, og trykk deretter på Slett og rapporter uønsket.
  • Hvis du allerede har åpnet meldingen: En Rapporter uønsket-lenke vises nederst i alle meldinger fra ukjente avsendere. Trykk på Rapporter uønsket, og trykk deretter på Slett og rapporter uønsket.

Rapporteringsfunksjonen på Android:

Trykk og hold på meldingen du vil rapportere. Trykk så på Blokkér, etterfulgt av Rapportér nettsøppel og OK.

Videresend SMS:

Videresend den tvilsomme SMS-en kostnadsfritt til 7726, så vil vi undersøke saken for deg:

  1. Trykk og hold på meldingen.
  2. Trykk på Mer etterfulgt av Videresend.
  3. Tast inn tlf.nr 7726, og trygg på Send.
  4. Nå vil du motta en bekreftelse fra Telia om at vi har mottatt rapporten fra deg.

Hvordan rapporterer jeg andre former for svindel?

Om du har mottatt mistenkelig e-post eller andre former for svindel som ikke er SMS, ta kontakt med vårt kundesenter hvis du ønsker å melde fra.

Utsatt for ID-tyveri eller svindel?

Har du Telia Trygg, kontakt vår forsikringspartner, Tryg forsikring, så raskt som mulig:

Ring +47 800 41 600 hverdager kl. 9.00 – 19.00 (lør 10.00 – 15.00).

Du kan også melde sak via affinity@tryg.no eller gå til https://affinity.tryg.no for mer informasjon.