ID-tyveri

Lær om hvordan ID-tyveri skjer og få råd om hvordan du kan unngå det.

Dette er ID-tyveri

Identitetstyveri, eller ID-tyveri, betyr at noen utgir seg for å være deg, ved å bruke din personlige informasjon. De kan opprette falske profiler, bestille varer, overføre penger eller søke om lån og kredittkort – alt i ditt navn.

Tegn på at du er utsatt for ID-tyveri

Vær oppmerksom på disse faresignalene:

  • Bekreftelse på kjøp eller fakturaer for ting du ikke har bestilt.
  • Varsel om adresseendring eller kredittsjekk du ikke har gjort.
  • Innvilget kreditt du ikke har bedt om, eller transaksjoner på kredittkort du ikke kjenner til.

Hvordan unngå ID-tyveri?

Vær på vakt

Stopp opp, tenk deg om. Ikke klikk på lenker fra ukjente avsendere. Pass på hvem du deler personlige opplysninger med, og hvor du gjør det. E-post og SMS er for eksempel langt sikrere enn ulike meldingstjenester i sosiale media.

Trygge wifi-vaner

Tenk over hvilke nettverk du logger deg på: Må du koble på offentlig wifi, eller kan du bruke mobilnettet som er kryptert og sikkert?

I tilfeller hvor du må bruke åpne wifi-nett, bruk VPN eller andre sikkerhetsmetoder for å trygge wifi-nettet.

Aktiver tofaktorautentisering

Bruk to- eller flerfaktorautentisering på alle kontoer som tilbyr det. Les mer om tofaktorautentisering

Sjekk bankutskrifter

Hold øye med kontobalansen jevnlig, for raskt å kunne oppdage unormale transaksjoner.

Trygg ID

Inkludert i Telia Trygg – vår beste trygghetspakke noensinne

ID-tyveri har skjedd – hva gjør jeg?

Hvis du har blitt utsatt for ID-tyveri, er det viktig å handle raskt for å begrense skadeomfanget. Her er noen trinn du bør følge:

  • 1

    Anmeld ID-tyveri til Politiet

    Det første steget er å anmelde hendelsen til Politiet.

  • 2

    Kontakt aktuell bank/kortutsteder

    Hvis noen har kjøpt varer eller tjenester i ditt navn, ta kontakt med banker eller andre kortutstedere umiddelbart.

  • 3

    Sperr personnummeret

    Kontakt kredittopplysningsselskapene for å sperre fødsels- og personnummeret ditt, slik at du unngår flere uautoriserte kjøp.

  • Hvis du har vår sikkerhetspakke Telia Trygg, og mistenker at du har blitt utsatt for ID-tyveri, kan du kontakte Tryg Forsikring for hjelp.

    Vanlige spørsmål om ID-tyveri

    Personnummeret ditt er en nøkkel til mange av dine personlige opplysninger og kan brukes til en rekke formål, både legitime og ulovlige. Svindlere kan bruke ditt personnummer til å:

    • Opprette falske kontoer:Åpne bankkontoer, søke om kredittkort eller lån i ditt navn.
    • Bestille varer og tjenester: Kjøpe varer eller tjenester på nett som faktureres til deg.
    • Utføre annen økonomisk kriminalitet: For eksempel kan de bruke ditt personnummer til å få tilgang til andre sensitive opplysninger eller utføre identitetstyveri.

    Tofaktorautentisering betyr at du bruker to metoder for å bekrefte identiteten din, i stedet for kun én:

    1. Den første faktoren for å bekrefte hvem du er kan være passordet ditt.
    2. Den andre faktoren kan være en kode du blir bedt om etter å ha tastet inn riktig passord. Koden sendes for eksempel på en SMS eller e-post som du selv har valgt som andre faktor.

    Dersom du er usikker på hvordan du skrur på tofaktor, ta kontakt med leverandøren av tjenesten. Stadig flere aktører tilbyr tofaktor, og det er et krav i tilfeller der sensitive opplysninger lagres.

    Les mer om krav til sterkere autentisering (Datatilsynet)