Slik påvirker skjermen barna
Når vi voksne strever med å legge vekk skjermen, er det ikke rart at også barna gjør det. Med ekspertråd og gode tips vil vi gjøre det litt enklere ta grep om barnas skjermbruk.
Barna er ekstra sårbare
Whihi! Familiens yngste har fått sin egen mobil, og forsvinner inn i en verden av spill og endeløs underholdning. I Norge har 94 prosent av alle barn mellom 9 og 11 år sin egen mobil. Det viser undersøkelsen Barn og medier 2024, gjennomført på oppdrag fra Medietilsynet.
Vi vet jo egentlig ikke hva vi holder på med, eller hva som er de langsiktige konsekvensene av skjermbruk.Nevroforsker Marte Roa Syvertsen
Syvertsen forklarer videre at barn og unge er spesielt sårbare for påvirkning:
– Når hjernens belønningssystem trigges av likes, kommentarer og meldinger, utløses dopamin – et signalstoff som er forbundet med belønning og motivasjon. Dette gjør oss sultne på mer av det samme, og kan føre til at barn, og oss voksne, bruker stadig mer tid på mobilen.
Dette er Helsedirektoratets anbefalinger
- Barn under 2 år: Ingen skjermtid anbefales, bortsett fra videosamtaler.
- Barn mellom 2 og 5 år: Maksimalt én time om dagen med skjermaktivitet, og det bør være av høy kvalitet.
- Barn 6 år og eldre: Anbefalingene er mer fleksible, men det er viktig å balansere skjermtid med fysisk aktivitet, søvn og andre utviklende aktiviteter.
Skjermtiden er verst
Mens mye fokus har vært på innholdet barn eksponeres for, er det tidsbruken som bekymrer forskeren mest. Den konstante tilgangen på skjerm gir kraftig stimulans. Det kan gå på bekostning av andre viktige aktiviteter som fysisk lek, sosial interaksjon og hvile.
– Denne overstimuleringen kan bidra til at barn utvikler avhengighetslignende mønstre, forklarer nevroforskeren.
Hele 75 % av foreldrene i Telias kundeundersøkelse sier de synes barna blir sittende for mye foran skjermen, og 4 av 10 synes skjermen er vanskelig å balansere med andre aktiviteter.
Digitale plattformer kan gi en følelse av sosial kontakt. Likevel argumenterer hjerneforskere for at det å være fysisk til stede med andre mennesker er avgjørende for hjernens utvikling.
– Barn som i større grad er sammen med andre uten skjerm, utvikler bedre sosiale ferdigheter, empati og evnen til å forstå komplekse menneskelige følelser.
Sjekk ut våre tips til innstillinger som gir deg styringen over skjermtiden.
Barn trenger rammer
Barn og unge trenger tydelige rammer, for at ikke skjermen skal stjele all fritiden deres. Tid de skulle ha brukt på å leke gjemsel, spille fotball og på å bli flaue over mamma og pappa. Tid til å koble av og spise middag, uten å kjenne seg dratt tilbake mot skjermen.
Selvregulering er en ferdighet som modnes over tid. I mellomtiden trenger barn hjelp til å lære hvordan de kan balansere skjermbruk med andre aktiviteter som stimulerer hjernen på en sunn måte.
Se hvordan du kan hjelpe barna å sette grenser for egen skjermbruk.