Par står på kjøkkenet sammen og prater

Telia lanserer SvindelSperre

Nå er det blitt enda tryggere å være Telia-kunde – og litt vanskeligere å være telefonsvindler!

Norge er et attraktivt mål for svindlere, og faktisk er det ingen andre land i Norden som opplever flere svindelforsøk over telefon. Årlig blokkerer vi i Telia omtrent 100 millioner svindelanrop. Likevel er det dessverre mange som når gjennom til våre kunder.

Derfor lanserer vi nå SvindelSperre.

Hva er SvindelSperre?

SvindelSperre varsler og blokkerer svindelanrop – i tillegg til å oppholde svindlernes linjer så lenge som mulig.

  • SvindelSperre er en ny sikkerhetsløsning mot wangiri-anrop for våre mobilkunder.
  • En automatisk talemelding advarer deg mot å ringe tilbake til utenlandske numre etter et ubesvart anrop.
  • SvindelSperre er inkludert i alle våre mobilabonnement. Den krever ingen nedlastinger eller ekstra apper.

Advarer deg mot å ringe tilbake

Ved såkalt wangiri ringer svindlere ett eller to signal fra et internasjonalt nummer i håp om at du vil ringe tilbake og dermed bli belastet for samtalen. For å beskytte deg som mobilkunde hos oss ytterligere, lanserer vi nå SvindelSperre.

En automatisk talemelding advarer deg mot å ringe tilbake til utenlandske numre etter et ubesvart anrop. Dermed blir det enda vanskeligere for kriminelle å svindle deg.

Hør talemeldingen fra SvindelSperre her:

– Ved hjelp av talemeldingen varsler vi nå kunder som er i ferd med å foreta et anrop til numre vi har identifisert som svindel, og målet med tjenesten er å begrense enda mer svindel enn tidligere.

Øivind Kristiansen

– Hvis kunden har et ubesvart anrop og forsøker å ringe det utenlandske nummeret tilbake, får hen nå en talemelding om at vi mistenker svindelforsøk og en anbefaling om å avslutte samtalen. Hvis kunden ikke velger å legge på settes samtalen opp.

Nesten 360 000 samtaler blokkert på 1 uke

Løsningen har vært prøvd ut i et par uker allerede, og den siste uken er nesten 360 000 samtaler stanset, hvor ca 30 000 samtaler ble sendt til den automatiske talemeldingsløsningen. Flere hundre kunder er blitt advart mot å ringe tilbake.

Telia slår tilbake

Den nye sikkerhetstjenesten skaper også snubletråder for svindlerne. Samtaler som Telias sikkerhetssystemer gjenkjenner som wangiri eller svindel rutes videre til en automatisert stemmebeskjed som leser av en «hilsen» til svindleren.

Øivind Kristiansen
Øivind Kristiansen, svindelekspert i Telia Norge.

– I og med at wangiri-anrop ofte gjøres av roboter, vil vi dermed luke ut svindelsamtaler, mens reelle samtaler fortsatt vil settes opp, forklarer Kristiansen.

Svindlerne vil dessuten belastes for samtalen.

– Systemet vårt svarer med én gang, før svindleren rekker å avslutte samtalen. Tidligere har det ikke kostet dem noe å legge igjen et ubesvart anrop, men det gjør det nå, avslutter Kristiansen.

Med SvindelSperre har Telia dermed enda et verktøy for å beskytte kundene, og Kristiansen tror talemeldingen som leses opp vil stoppe kundene fra å ringe tilbake.

Publisert: 12. mars 2025

Svindelråd

Disse enkle rådene bør du alltid følge – for en tryggere digital hverdag

Vær kritisk

Er det noe som skurrer, kan det være svindel

Bruk god tid

En legitim avsender vil aldri stresse deg

Be om råd

Snakk med en venn eller med oss, hvis du er usikker