SIM-kort

Her finner du hjelp og informasjon om SIM. Bestille nytt SIM-kort, aktivere, bytte eller låse opp SIM – vi hjelper deg!

Hva er SIM?

Når du bestiller et abonnement hos oss får du en SIM. Denne styrer abonnementet ditt, slik at den enheten du aktiverer den på - typisk mobilen - får tilgang til tale, meldinger og datatjenester fra Telia. Denne blir da normalt din hoved-SIM. Vi skiller mellom fysiske SIM-kort og eSIM.

SIM-kort størrelser

Et fysisk SIM-kort setter du direkte inn i den enheten du skal aktivere. Dette finnes i tre størrelser: MiniSIM, MikroSIM og NanoSIM, avhengig av hvilken del du trykker ut.

Sjekk alltid hvilken SIM-størrelse utstyret ditt trenger, før du trykker SIM-kortet ut av plasten.

Bestille og aktivere SIM og eSIM

Når du blir kunde hos oss første gang velger du den type SIM du ønsker for ditt abonnement; fysisk SIM-kort eller eSIM. Du kan også bytte fra SIM til eSIM på ditt eksisterende abonnement. Flere og flere velger eSIM, siden dette er både det raskeste og mest miljøvennlige alernativet. Du trenger SIM for alle mobile enheter der du ønsker tilgang til mobilnettet, enten det er en mobiltelefon, smartklokke, et brettbrett eller en mobil bredbåndsruter.

Bestille nytt abonnement (med nytt SIM)

Du kan bestille nytt abonnement i vår nettbutikk, via butikkene våre, eller via kundeservice. I nettbutikken velger du selv om du vil ha fysisk SIM-kort eller eSIM underveis i bestillingen. Dette blir du også spurt om i butikk og hos kundeservice.

Bestille nytt SIM på eksisterende abonnement

Du kan enkelt bestille et nytt SIM som erstatning til et av dine aktive abonnement eller tjenester.

Slik gjør du det på Min Side:

  1. Gå til SIM/PIN/PUK på Min Side (her må du logge deg inn)
  2. Velg mobilnummeret det gjelder
  3. Trykk på "..." i høyre hjørnet på det SIM-kortet du vil erstatte
  4. Trykk på "Bestill erstatning"
  5. Velg SIM eller eSIM
  6. Pass på at e-postadressenen i e-postfeltet stemmer.
  7. Fullfør bestillingen ved å trykke på "Bestill erstatning"

Slik gjør du det i appen:

  1. Logg inn i appen og gå til Mobil
  2. Trykk først på abonnementet du vil bytte SIM på, og deretter "Ditt abonnement".
  3. Scroll ned til bunnen og trykk på "SIM, PIN og PUK".
  4. Velg hvilket SIM-kort du ønsker å erstatte (i eksempelet velger vi Hoved-SIM), og trykk på "Erstatte SIM-kort".
  5. Trykk OK, og velg SIM eller eSIM. Deretter, trykk på "Neste".
  6. Forsikre deg om at alt er riktig, og trykk på "Bekreft" for å fullføre SIM-bestillingen.

Nytt abonnement (helt nytt nummer eller overført fra annen leverandør)

Du vil motta en SMS med dato og tidspunkt for når du skal ta i bruk nytt SIM-kort. Hvis du har et abonnement fra en annen leverandør blir dette automatisk sagt opp når du overføres til Telia.

På overføringstidspunktet følger du stegene nedenfor:

  1. Knekk ut riktig størrelse på SIM-kortet.
  2. Sett SIM-kortet inn i mobilen, og skru på.
  3. Nå trenger du PIN-koden, den finner du på baksiden av plastkortet.
  4. Sånn, nå er det bare å ringe, tekste og surfe i vei.

Aktivere nytt SIM-kort på et eksisterende Telia-nummer

Dette gjør du enkelt selv på Min Side:

  1. Gå til SIM/PIN/PUK på Min Side (her må du logge deg inn)
  2. Scroll ned til overskriften "Aktiver nytt SIM-kort", og velg Hoved-SIM i nedtrekksmenyen.
  3. Fyll inn nummeret på det nye SIM-kortet (20 siffer, eller de 12 siste).
  4. Trykk på "Aktiver", vent litt, og du ser bekreftelse på aktiveringen.
  5. Det kan ta noen minutter før ditt nye SIM-kort er aktivt. Det gamle SIM-kortet vil slutte å virke når det nye er aktivt.
  6. Har du allerede satt inn det nye kortet, skru mobilen av og på en gang etter aktivering.
    Hvis ikke, gjør som følger:
    a) Knekk ut riktig størrelse på SIM-kortet.
    b) Sett SIM-kortet inn i mobilen, og skru på.
    c) Nå trenger du PIN-koden. Den finner du på baksiden av plastkortet.
    d) Sånn, nå er det bare å ringe, tekste og surfe i vei.

Skal du aktivere eSIM?

Dette gjør du ved hjelp av en QR-aktiveringskode. Se hvordan her.

Aktivering av eSIM gjøres digitalt, via en QR-aktiveringskode. 

Når trenger du ekstra SIM?

Hvis du vil koble flere mobile enheter til samme abonnement, trenger du én SIM per enhet. Hvilken type SIM du trenger, avhenger av type enhet og hva du skal bruke den til. Her kan du velge mellom ekstra DataSIM og TvillingSIM. Og; for begge kan du velge om du ønsker fysiske SIM-kort eller eSIM. 

Trenger du hjelp med PIN / PUK-kode?

Se våre hjelpesider for mer informasjon om hvor du finner PIN og PUK, hvordan endre PIN og hva du skal gjøre dersom du har tastet PUK for mange ganger. 

Vanlige spørsmål om SIM

Typisk feilmelding du kan oppleve er "SIM blokkert", og det kan tyde på at du har tastet PIN-koden feil tre ganger. Da trenger du PUK-koden – den finner du også om du logger inn.

  1. Dra ut SIM-skuffen, vær obs på hvilken vei den står når du drar den ut.
  2. Når du har dratt ut SIM-skuffen, legg merke til at det ene hjørnet har et hakk. Tilsvarende hakk vil du finne på det ene hjørnet av selve SIM-kortet.
  3. Legg det nye SIM-kortet i skuffen. På grunn av hakket i hjørnet vil det bare passe én vei.
  4. Så setter du skuffen på plass, samme vei som tok den ut.

Trenger du mer veiledning, se guider for din mobil, eller generelle veiledninger for iOS og Android.

Hvis du bytter SIM-kort på et abonnement du har hos oss allerede, vil det gamle SIM-kortet ditt slutte å virke, samtidig som det nye begynner å virke umiddelbart.

Bytter du SIM mens du venter på å flytte nummeret ditt til Telia, vil imidlertid ikke det nye SIM-kortet du får fra oss virke ennå, da må du vente til nummeret ditt er flyttet til oss. Dato og tidspunkt får du varsel om før det skjer.

Den meldingen kan du få hvis SIM-kortet ikke er aktivt, eller hvis du har satt inn et SIM-kort før det faktisk ble aktivert.

Forsøk aller først å skru mobilen av og på. Hjelper det ikke, gå til Min Side og sjekk at SIM-kortet faktisk er aktivt, hvis det gjelder et SIM-kort på et abonnement du allerede har hos oss.

Er du ny kunde på vei over fra en annen operatør, sjekk om nummeret ditt faktisk er flyttet over til oss. Hvis ikke, vent med å bruke Telia-SIM-kortet til nummeret er aktivt hos oss. I mellomtiden vil det gamle SIM-kortet du har hos din tidligere operatør virke som før.

Hjelper ingen av disse tingene, ta kontakt med oss så vil vi hjelpe deg videre.