Samfunnsansvar er en integrert del av virksomheten vår. Vi i Telia tror mobilteknologi kan gjøre fantastiske ting, og digital tilkobling har viktige og positive effekter på samfunnsutviklingen. Vi tror liv kan berikes og vi tror store samfunnsmessige utfordringer kan løses gjennom ny teknologi, kommunikasjon og samhandling.

Telia skal være en digital tilrettelegger i samfunnet, og i det står mobilteknologi helt sentralt. Sammen med partnere og andre virksomheter skal vi utveksle kunnskap og teknologi for å skape innovasjon, digitalt entreprenørskap, produktivitet og bærekraftig vekst. Vi skal kombinere det som er bra for samfunnet med det som er bra for vår virksomhet.

4G til alle

Utsikt over basestasjon med sjø og fjell

Digitaliseringen i samfunnet skjer i et enormt tempo. Vår oppgave er å bidra til, og tilrettelegge for, denne utviklingen, og derfor fortsetter vi å bygge ut 4G-nettet over hele landet.

Sammen med våre kunder og partnere skal vi fortsette å skape unike kundeopplevelser og sikre Norges posisjon i den digitale verdenstoppen. Vårt mål er å gi våre kunder det beste 4G-nettet slik at de fullt ut kan utnytte alle mulighetene moderne mobilteknologi gir. Da må de ha de høyeste hastighetene og den beste dekningen.Sammen med våre kunder og partnere skal vi fortsette å skape unike kundeopplevelser og sikre Norges posisjon i den digitale verdenstoppen. Vår utbygging stopper aldri. Vi bygger 4G på alle basestasjoner, bygger ut 4G+ og gjør oss klar til neste generasjons 5G-utbygging.

Telia kåret til Norges beste 4G-nett

Smart landbruk

Vanningsvogn på åkeren

Først i verden med smart landbruk ved hjelp av Narrowband-IoT

I desember 2016 lanserte Telia som første aktør i Norden kommersielle løsninger for tingenes internett ved bruk av en helt ny teknologi: Narrowband-IoT (NB-IoT). NB-IoT gjør livet enklere for både privatpersoner og virksomheter, og Telia har sammen med det norske innovasjonsselskapet 7Sense utviklet det første eksempelet i verden for bruk av NB-IoT i landbruket.

Se video:

Produktet er et system som overvåker og gjør vanningssystemene i landbruket bedre og mer presise. Vannsprederen påmonteres sensorer som registrerer posisjon ved hjelp av GPS, samt varsler trykkfall og oppgir driftsstatus for anlegget. Sensorenheten er koblet til mobilnettet med en NB-IoT-modul og sender data med jevne mellomrom til bondens mobil. Dette gir muligheten for konstant overvåkning, og en trygghet der lekkasjer og driftsstans kan få store konsekvenser.

Les mer om Telias Narrowband-IoT-satsing her

Smart parkering

Sammen med APX Systems og Norges handikapforbund har Telia utviklet en pilot for smart parkering for forflytningshemmede basert på NB-IoT-teknologien.

Løsningen gjør det enklere å finne ledige parkeringsplasser. Telia har gravd ned sensorer i bakken under parkeringsplassene ved Storo storsenter i Oslo. Sensorene sender informasjon til en mobil-app om hvor det er ledige parkeringsplasser. På den måten slipper brukerne å kjøre rundt på jakt etter plass.

Bekjemping av isolasjon og ensomhet

Roboten AV1 sitter i klasserommet

Sommeren 2016 inngikk Telia et samarbeid med den norske prisvinnende gründerbedriften No Isolation, som skal bekjempe ensomhet og isolasjon gjennom å bruke teknologi som et hjelpemiddel.

No Isolation lager stedfortreder-roboter for langtidssyke barn og unge, som på grunn av sykdommen er avskåret fra den vanlige hverdagen. Barnet styrer roboten selv via mobiltelefonen, over 4G-nettet. Slik kan de delta i samtaler og aktiviteter, uten å være fysisk tilstede.

For å sørge for at denne muligheten blir tilgjengelig for flest mulig, har Telia også bestemt at pengene fra Mobilpant-ordningen skal gå til å finansiere roboter for familier som ikke har muligheten til å kjøpe disse selv. For hver mobil som pantes gir Telia 10 kroner til dette, og midlene fra Mobilpant har allerede finansiert produksjonen av 15 roboter.

Les mer:

Telia presenterer No Isolation

Telia + No Isolation = robotsuksess

Roboten lar Eirik være med på alt

YouNite - Telias største frivillighetsprosjekt noensinne

I mars lanserer vi i Telia vårt største frivillighetsprosjekt noensinne. Alle totalt 20 000 medarbeidere som jobber i Telia får muligheten til å benytte åtte timer av vår egen arbeidstid til å drive veldedig arbeid hvert år, et arbeid som bygger verdenssamfunnet og bringer verden tettere sammen gjennom teknologi og digitalisering. Våre tre hovedmålgrupper vil være barn, eldre og gründere. Gjennom dette prosjektet ønsker vi å engasjere alle våre medarbeidere til å gjøre en forskjell for samfunnet vi lever i, og sammen skal vi redde verden litt.

Vårt første oppdrag ble utført siste helgen i februar, da vi i samarbeid med Tøyen Startup Village og Lær Kidsa Koding arrangerte gratis kodekurs for barn på Tøyen i Oslo

Legg inn oppdrag herOppdrag legges fortløpende opp i vårt digitale interne verktøy.

Tryggere nett på dagsorden

Skjermdump slettmeg.no

Telia samarbeider med SlettMeg, en del av NorSIS, som arbeider for økt kunnskap om og forståelse for informasjonssikkerhet. De definerer digital trygghet for innbyggere og virksomheter som sitt hovedmål. 

SlettMeg er en gratis råd- og veiledningstjeneste for privatpersoner som føler seg krenket på nett. Trenger man råd eller hjelp kan man kontakte Slettmeg.no og få bistand via e-post, telefon eller chat. Samarbeidet handler om utveksling av informasjon, kunnskap om hva man kan gjøre for en tryggere nettbruk og veiledninger for hva man kan gjøre dersom man ønsker noe fjernet fra nettet.

Ambisjonen er å samarbeide om aktiviteter/kampanjer for å sette nettrygghet på dagsorden og problematisere rundt ulike digitale temaer (personvern, krenkelser, uansvarlig nettbruk etc.).

Les også: Slik sletter du digitale spor på nettet

DIGITALT BAROMETER NORGE

Kvinne ser smilende på mobilen sin ute en kveld, sittende foran en bro

Verden er midt oppe i en digital revolusjon, men hvor står vi på denne reisen? Vi har tatt temperaturen på nordmenns digitale liv, og resultatet er rapporten "Digitalt barometer Norge 2016".

De fundamentale og strukturelle endringene den digitale revolusjonen bringer med seg mangler sidestykke i historien: Digitaliseringen endrer premissene på alle områder, både i våre personlige liv, måten vi jobber på og i samfunnet i et større perspektiv.

Men hvor står vi på denne digitaliseringsreisen? Hvordan påvirker digitaliseringen vår jobbhverdag? Hvor trygge føler vi oss på at vårt personvern blir ivaretatt? Hvor optimistiske er vi med tanke på fremtiden og mulighetene teknologien gir?

Vi ønsket å finne ut mer om dette, og har rett og slett tatt temperaturen på nordmenns digitale liv. Vi har intervjuet totalt 1200 mennesker fra privat næringsliv, offentlig sektor og privatpersoner, og stilt dem tolv spørsmål innen seks kategorier: sikkerhet, personvern, tjenester, fleksibilitet, kapasitet og fremtidstro. Resultatet er rapporten "Digitalt barometer Norge 2016", og funnene belyser flere viktige aspekter ved det oppkoblede samfunnet.

Lenke til rapporten (pdf)

Telias retningslinjer for personvern

Hånd som berører en lysende hengelås i fokus. Andre hengelåser ute av fokus svever omkring

Personvern er viktig for både våre kunder og oss i Telia.

Vi er opptatt av å beskytte og respektere ditt personvern, og all vår innsamling og bruk av personopplysninger er underlagt norsk personvernlovgivning. Vi har utarbeidet Personvernerklæringen for å vise hvordan Telia respekterer og beskytter ditt privatliv, forklare hvordan vi samler inn, bruker og beskytter personopplysningene dine og fortelle deg hvilke rettigheter du har.

Les vår Personvernerklæring

Telia og miljøet

Kvinne som strekker seg mot himmelen, med åpne vidder i bakgrunnen.

Telia Norge er sertifisert som Miljøfyrtårn, utarbeider årlige CO2-regnskap, er først i Norge med å bruke hydrogengass som drivstoff til et reservestrømsystem på basestasjoner og samler inn mobiltelefoner gjennom Mobilpant.

Telia Norge har vært sertifisert som Miljøfyrtårn siden 2011, og vi ble sist kontrollert i august 2014. Å være miljøfyrtårnsertifisert innebærer at vi skal ha, og har, et godt og systematisk arbeid omkring helse- miljø- og sikkerhet og ytre miljø. Vi skal også stille krav til våre leverandører.

Miljøsertifisering innebærer at en virksomhet gjennomfører en miljøkartlegging og setter opp en handlingsplan for å innfri kriteriene i en bestemt sertifiseringsordning. Når det er verifisert at kriteriene er oppfylt, vil virksomheten få utdelt et miljøsertifikat.

Miljøfyrtårn logo

Det finnes flere miljøsertifiseringer i Norge, hvorav Miljøfyrtårn er den mest brukte. Les mer på Miljøfyrtårn.no.

I tillegg til miljøfyrtårnsertifiseringen utarbeider Telia Norge årlige klimaregnskap som viser vårt samlede energiforbruk og hvor mye CO2 vi slipper ut.

Høsten 2016 var Telia først i Norge med å bruke hydrogengass som drivstoff til et reservestrømsystem. Hydrogengass er et miljøvennlig alternativ til de dieseldrevne aggregatene og skal sikre reservestrøm til basestasjoner ved lengre strømutfall. Systemet er svært miljøvennlig ved at det ikke slipper ut miljøfarlige avgasser, og det er tilnærmet støyfritt i drift. Behovet for service er i tillegg mindre enn ved et tradisjonelt aggregat, og normal levetid for brenselscelleaggregatet er 15-20 år. Les mer.

Telias Mobilpant er en miljøvennlig returordning for mobiltelefoner der du leverer inn din brukte telefon. Verdien for telefonen eller nettbrettet får du tilgodelapp på, og den kan brukes i alle Telia-butikkene. Å levere inn mobiltelefoner som ikke lenger er i bruk har flere fordeler, og vi oppfordrer til ikke å la gammelt utstyr ligge i skuffen. Det er positivt for miljøet at ødelagte telefoner destrueres og resirkuleres på en trygg og miljøvennlig måte, mens fullt brukbare telefoner kan gjenbrukes i andre markeder. Ved å resirkulere er du altså med på å forlenge livssyklusen til elektronisk utstyr gjennom utvinning og gjenbruk.

Mobilpant reduserer behovet for at nytt utstyr produseres, reduserer en potensiell avfallsmengde, bidrar til å unngå gjenvinningsprosesser og sparer bruk av energi og ressurser.

Clean Air - din personlige guide til frisk luft i hovedstaden

Nyere forskning viser at så mye som 20 prosent av befolkningen har luftveisproblemer, og en fjerdedel av barn og unge utvikler astma. 185 mennesker dør for tidlig hvert år i Oslo på grunn av for mye partikler i lufta.

Telia utvikler i samarbeid med NILU (Norsk institutt for luftforskning) og Oslo Bysykkel en løsning der vi måler luftkvaliteten i Oslo. Folk som beveger seg i hovedstaden vil kunne følge luftkvaliteten der de er og få prognoser på hvordan kvaliteten blir. Dermed kan de vurdere hvilken rute som er sunnest å ta, og hva de bør gjøre. Disse målingene vil også gjøres tilgjengelig for Oslo kommune og politikere når de skal vurdere tiltak for å sikre ren luft.

Les mer om Clean Air

Telias bruk av informasjonskapsler

Zoom inn på fingre og touchskjerm, blått lys i bakgrunnen

En informasjonskapsel ("cookie") er en liten tekstfil som lagres på brukerens harddisk når man går på et bestemt nettsted. Informasjonskapsler brukes for visse funksjoner som forbedrer brukerens nettside eller gir Telia statistikk om bruken av nettsiden. Statistikken kan bare leses/tolkes som tall og kobles ikke med abonnement eller person. En informasjonskapsel er ikke et program, og den kan heller ikke inneholde virus.

Telia lagrer ingen personlig informasjon som er identifiserbar via informasjonskapsler, og informasjon om brukeren kan heller ikke spores av Telia via informasjonskapsler. Informasjonskapsler kan være nyttig både for eieren og brukeren av en nettside. Vi kan tilpasse tjenesten ut fra informasjonen som lagres. For brukeren kan besøk på nettsiden oppleves mer brukervennlig og tilpasset.

Les mer om Telia og personvern.

Mobilbruk og helse

Telia Norge skal tilby teknologi og tjenester som ikke skader menneskers helse. De nasjonale strålevern- og helsemyndigheter gir regler til beskyttelse av befolkningens helse og sikkerhet. Telia Norge ligger alltid under de grenseverdier som myndighetene har fastsatt.

Telia Norge mener at kompetansen omkring strålingsrelaterte helseproblemstillinger må ligge hos anerkjente nasjonale og internasjonale myndigheter og organisasjoner som er oppnevnt som eksperter på området. Vi stoler på den informasjon og de anbefalinger disse har offentliggjort. Telia Norge følger nøye forskningen omkring de helsemessige konsekvenser av bruk av mobiltelefoner.

Les mer om mobilbruk og helse.

Telia og nettnøytralitet

Biler på motorvei i mørket

For å sikre at nettverk fungerer tilfredsstillende, kan man prioritere en viss type trafikk foran annen trafikk i nettet, for å sikre en god brukeropplevelse. Dette er kjent som "trafikkstyring" eller nettnøytralitet.

Trafikkstyring beskriver hvordan man administrere trafikk over nettverk. Dette kan for eksempel være prioritering av visse typer trafikk, spesielt når det er mye trafikk på nettet, for å sikre sømløs og uforstyrret internett-tilgang, senking av fart på visse typer trafikk som ikke er kritisk, på tidspunkter og steder der det er mye trafikk og senking av trafikk for tunge databrukere.

Telia opererer ikke med slike begrensninger. Uansett hva slags abonnement du har, og uansett hva du laster ned/opp (så lenge innholdet er lovlig), og når du gjør det - vil du få den maksimale hastigheten vi kan tilby, så fremt du har datamengde igjen på abonnementet ditt.

Telia sperrer heller ikke for bruk av tjenester, innhold eller applikasjoner, med mindre vi må blokkere dem av lovmessige hensyn.

Tøyen Startup Village

Tøyen Startup Village (TSV) ligger på Tøyen torg i Oslo. TSV ønsker å være en oppstartslandsby, der byutvikling er det bærende elementet i tilnærmingen. Telia og TSV har inngått en samarbeidsavtale om videreutvikling og samarbeid om teknologi og entreprenørskap i et byutviklingsperspektiv. Målsettingen med samarbeidet er å bidra til en bred plattform for Osloregionens befolkning med utgangspunkt i Tøyen og TSV. Telias ansatte og TSVs entreprenører og partnere skal engasjeres til verdiskapning, innovasjon og entreprenørskap på tvers av fagområder. Telia bidrar med innsikt til TSVs startups innen relevante områder, med kompetanse i kurs om hverdagsteknologi på Tøyen torg, og leverer dessuten trådløst internett i kontorlokalene og på Tøyen Torg.

Little Big Help

Video: LittleBigHelp

Gjennom salg av tilbehør fra produsenten dbramante1928 støtter Telia organisasjonen LittleBigHelps arbeid i India.

Siden begynnelsen av 2014 har Telia samarbeidet med dbramante1928,en produsent av skinntilbehør til smarttelefoner og nettbrett. Fem kroner fra hvert solgte produkt har gått til LittleBigHelps arbeid for gatebarn og kvinner i India.

Dbramante1928 er kjent for å ha produkter med svært høy kvalitet til en tilgjengelig pris. Selskapet produserer i India, og har derfor inngått et tett samarbeid med LittleBigHelp, en hjelpeorganisasjon som jobber med spesielt sårbare barn og familier i Kolkata og områdene rundt. De drifter skoler, overnattingstilbud, "open shelter", og sørger for mat, helsetjenester og beskyttelse, og driver opplysende virksomhet om grunnleggende menneskerettigheter.

Barn i India takker Telia for hjelpen som har kommet via salg av tilbehør fra dbramante.

Fem kroner høres lite ut, men i India rekker pengene langt. Fem kroner kan bety sko, mat og skolemateriell for et barn i Kolkata. Foto: LittleBigHelp.

Fem kroner kan:

  • Gi et barn fra Open Shelter lunsj og middag

  • Gi barn tilgang til førstehjelp ved Open Shelter

  • Gi fire elever ved Salimar Pre og Primary School varm lunsj

Ved at våre kunder har kjøpt tilbehør fra dbramante1928 har vi så langt generert cirka 330 000 NOK til Little Big Helps arbeid. Hvilken forskjell kan disse pengene gjøre i India?

  • Ett års skolegang, mat, helsetilbud, klær og sportsaktiviteter for 25 jenter på Little Big Helps Girls' Home

  • Måltider for alle de 96 barna på deres Community Centres i tre år

  • Driften av Shalimar School i nesten ett år for 100 barn

Hva er LittleBigHelp?

LittleBigHelp (LBH) arbeider for å sikre barnas grunnleggende rettigheter som utdannelse, beskyttelse, grunnleggende legehjelp og ernæring. Organisasjonen har som overbevisning at ingen kan hjelpe alle, men alle kan hjelpe noen! LittleBigHelp driver blant annet skole, barnehage og barnehjem i et slumområde der 145 barn daglig får skolegang og et varmt måltid. I tillegg har organisasjonen flere andre prosjekter.

Les mer om LitteBigHelp

Contact - helseklokken som kan redde liv

Helseklokken Contact fra det norske selskapet ContinYou er verdens første smartklokke som kombinerer informasjon om oksygeninnhold i blodet, puls, temperatur og barometrisk trykk. De fire målingene forteller enormt mye om en persons helse, noe som kan skape en unik forutsigbarhet. Målet er å sørge for at eldre kan bli hjemme lenger, lette presset for hjemmesykepleien og spare samfunnet for store beløp. Helseklokken har innebygd SIM-kort fra Telia og varsler både brukere og nærmeste pårørende eller helsetjeneste gjennom signaler over mobilnettet hvis noe skulle skje med den som bærer klokken.

Hånd på rattet, med helseklokken Contact fra ContinYou på armen.

Samarbeidet med Telia startet da daglig leder i ContinYou skulle kjøpe bedriftsabonnement til sine medarbeidere. Dialogen beveget seg raskt over på det produktspesifikke for klokken og videreutviklingen av teknologien i den, og Telia har bidratt i workshops, idemyldring og medieinvestering i forbindelse med lanseringen.

Les mer om Contact

 

 

Til toppen