Gjenåpne sperret abonnement
Er mobilabonnementet ditt sperret kan du i mange tilfeller gjenåpne det på Min Side. Her får du informasjon om ulike årsaker til sperring og hva du kan gjøre.
Sperring etter eget ønske
Hvis du har sperret abonnementet etter eget ønske, uten at det har noe med manglende betaling å gjøre, kan du når som helst åpne det igjen selv på Min Side.
Forfalt beløp som ikke er betalt
Har du ikke betalt ennå, kan du gjøre det direkte på Min Side. Da blir abonnementet ditt gjenåpnet innen et par minutter. Vi anbefaler å skru av og på telefonen når betalingen er gjenomført.
Hvis du har betalt
Dersom du allerede har betalt den forfalte fakturaen i vanlig nettbank kan det ta 1-3 virkedager før betalingen blir mottatt hos oss. Du kan i noen tilfeller gjenåpne midlertidig på Min side, slik at betalingen rekker å bli registrert. Dersom vi ikke registrerer betalingen innen 4 dager vil abonnementet bli sperret igjen, og da kreves mottatt betaling for gjenåpning.
Merk: Midlertidig gjenåpning kan kun benyttes én gang hver sjette måned.
Inkasso – kontakt inkassoselskapet
Har kravet blitt sendt til inkasso må videre kommunikasjon tas med inkassoselskapet. Dersom ditt abonnement kanselleres grunnet inkasso, vil du ved en eventuell gjenoppretting måtte betale etableringskostnader etter gjeldende priser.
Du vet om fakturaen har gått til inkasso ved å sjekke Min Side, men du skal også ha blitt kontaktet av inkassobyrået. For å kunne gjenåpne mobilabonnementet må vi ha fått beskjed fra inkassoselskapet om at beløpet er betalt.
- Se status og finn nærmere informasjon på Min Side
- Få oversikt over inkassosaken hos Sergel (inkassobyrået)
Andre tilfeller – kontakt oss
I noen tilfeller får vi ikke åpnet abonnementet via Min Side, det kan være ulike ting som gjør at vi må behandle saken din manuelt.
Dersom kredittgrensen er nådd
Selv om du har betalt alt i tide, så kan det skje at det totale forbruket ditt – det vil si summen av både fakturerte og ufakturerte beløp – går over kredittgrensen som er satt på abonnementet ditt.
Alle privatkunder hos oss har en kredittgrense. Nærmer du deg kredittgrensen, vil du først få et varsel fra oss med oppfordring om å betale. Går det over grensen, sperres abonnementet.
Sperring på grunn av stjålet telefon
Hvis abonnementet ditt er sperret fordi telefonen din er stjålet, må du fremvise gyldig legitimasjon før vi kan gjenåpne abonnementet ditt. Dette kan du for eksempel få hjelp til hos våre butikker.
Sperring på grunn av svindel
Dersom vi ser unormal aktivitet eller av andre grunner mistenker at abonnementet ditt er sperret på grunn av svindel (for eksempel noe som kan skje om du blir utsatt for ID-tyveri), må du kontakte oss for å få hjelp.