Norsk Folkehjelp bruker mobilteknologi til å redde flere liv

2000 frivillige i Norsk Folkehjelp står til enhver tid i beredskap for turgåere her til lands. Ny teknologi utviklet av organisasjonen og mobilnett fra Telia gjør at leteaksjoner blir mer effektive og samkjøringen mellom letemannskapene mer koordinerte. Det øker sannsynligheten for at flere savnede blir funnet i live.

Norsk Folkehjelp

Foto: Norsk Folkehjelp

Høsten er her og mange benytter seg av den norske naturen og fjellene for å nyte de vakre omgivelsene. Med mange mennesker i fjellet betyr det også at sannsynligheten for at flere trenger hjelp øker, og redningsaksjoner blir iverksatt. Norsk Folkehjelp har 2000 frivillige som står i beredskap over hele landet. Til enhver tid står mannskap klare til å gjennomføre redningsaksjoner for personer som blir meldt savnet i den norske naturen. Mannskapene er drevne og erfarne på området, og den frivillige innsatsen er avgjørende for at vi skal ha en god redningstjeneste i hele landet. Det gir et godt grunnlag for vellykket redningsaksjon.

Det alene er ikke nok for å sikre effektivitet og dermed vellykkethet. Tid er helt avgjørende i redningsarbeidet. Derfor har Norsk Folkehjelp satt i gang et prosjekt hvor mobilteknologi og dekning fra Telia både effektiviserer og forbedrer aksjonen. Det har reddet liv.

- Tiden det tar før vi finner en som er savnet kan ofte være avgjørende for om vedkommende overlever eller ikke. Når en person blir meldt savnet, vet vi som regel i hvilket område vi skal lete. Men områdene er ofte enorme. Etter at vi har tatt i bruk teknologi har arbeidet blitt så effektivt at vi er helt klare på at dette prosjektet redder flere liv enn tidligere, forteller Erlend Aarsæther, fagutvikler for redningstjenesten i Norsk Folkehjelp.

Frivillige hos Norsk Folkehjelp i fjellet
Flere frivillige i Norsk Folkehjelp har vært med på utallige redningsaksjoner. De er ikke i tvil om at mobilteknologi redder flere liv. Foto: Norsk Folkehjelp

Mobilnett man kan stole på

Det er avgjørende at Norsk Folkehjelp har dekning der de ferdes. Telia, i samarbeid med Samsung, har delt ut over 200 nettbrett og simkort til redningsmannskapene slik at de kan ta i bruk teknologien i felt.

Den norske naturen består av høye fjell og dype fjorder. Det må man ta hensyn til når man skal bygge ut mobilnettET her til lands. Til tross for dette har Telias 4G-nett blitt kåret til Norges beste for andre år på rad (Tek.no dekningstest mai, 2017). Det gjør at Norsk Folkehjelp kan ha tillitt til de digitale verktøyene de tar i bruk i redningsaksjonene.

- Med den dekningen som eksisterer nå, kan vi stole nesten 100 prosent på teknologien. Jeg tror ikke vi har et eneste tilfelle der det har sviktet. Det er selvfølgelig vesentlig at vi kan ha digitale kart offline, og laste ned på forhånd. Dersom mannskapene er uten tilstrekkelig dekning i et begrenset område, er det høy sannsynlighet at de innen 30 minutter er i et område med bedre tilgang til nett. Dermed får de oppdatert status fra oppdraget innen rimelig tid, forklarer Aarsæther - Vi i Norsk Folkehjelp er glade for at vi kan bruke 4G-nett fra Telia, som også er kåret til Norges beste, under redningsaksjoner, avslutter Aarsæther.

Norsk Folkehjelp
Nå bruker Norsk Folkehjelp nettbrett i leteaksjonene. Foto: Norsk Folkehjelp.

Les mer om testen som Telia vant her.

Digital samkjøring har effektivisert arbeidet

Norsk Folkehjelp tok i bruk eksisterende mobilteknologi for å effektivisere redningsaksjonene. Norsk Folkehjelp har tatt i bruk turnavigasjons-appen, Viewranger, som er gratis tilgjengelig for nedlastning for redningsmannskaper. Norsk Folkehjelp har i samarbeid med Viewranger og Dropbox satt sammen en løsning som koordinerer de ulike redningsgruppene. Det gjør det mulig for redningsgruppene å dra rett ut i området og oppdatere seg på aksjonen underveis via mobilnettet.

Prosjektet er allerede konkludert vellykket, og nå er målet at dette skal bli standarden i enda flere redningsaksjoner. Norsk Folkehjelp håper på å utstyre alle redningsgruppene med nettbrett innen kort tid.

Ønsker du å se flere Telia Stories kan du gjøre det her .

 

DEL ARTIKKELEN MED DINE VENNER

Kjøp produktet her

Apple iPhone 8 <br/> m/ SMART Super 12 mnd. bindingstid

Apple iPhone 8
m/ SMART Super 12 mnd. bindingstid

Fra 1,-Kjøp

Les også:

KOMP lar deg snappe med besteforeldre

Hvordan blir kjendis-Norge hacket?

Slik blir nye Snapchat

Nyheter fra Magasinet

Meld deg på og få nyheter om mobilteknologi rett i innboksen din før alle andre 1-2 ganger i måneden!

Var denne siden nyttig?
Ja
Nei