Bytt mobiloperatør uten problemer
Hvordan forbereder du dine ansatte på skifte av mobiloperatør? Her får du 7 tips som gjør det så problemfritt som mulig.
Foto: Telia
Bedre dekning og pris er uten tvil den viktigste grunnen til hvorfor bedrifter velger ny mobiloperatør. Og når bedriftene har bestemt seg for å bytte er det selvfølgelig ønskelig at skiftet skal skje så smertefritt som mulig, både for bedriften og de ansatte.
Hvordan forbereder du dine ansatte på skiftet? Hva er de største utfordringene? Og hva er det man ofte glemmer? Her er noen tips som dine ansatte vil sette pris på om du vil bytte mobiloperatør.
-
1
Husk å kjøre backup
Kjør alltid backup på mobilen din. Informasjon som er lagret på SIM-kortet blir ikke med når man bytter mobiloperatør. Derfor er det lurt å overføre informasjon som kontakter, bilder og annen nødvendig data til mobilen eller en skytjeneste før overføringen (også kalt portering) finner sted. Da er den lett tilgjengelig når man setter inn det nye SIM-kortet.
Om ansatte har Google-konto, har de tilgang til sine bilder på hvilken som helst mobil. De må bare laste ned applikasjonen, som du kan gjøre her.
-
2
Spar på viktige talemeldinger
Beskjeder i talepostkassen blir dessverre ikke med mobilen når man bytter leverandør. Er det viktige meldinger som man vil spare på, bør ansatte huske å lagre dette andre steder før porteringsdatoen.
Husk da at det er fullt mulig for iPhone-brukere å videresende talemeldinger til en epost eller skytjeneste. Med Android og Microsoft mobiler må du laste ned Audacity, som er et gratis opptakssystem, og følge instruksjonene beskrevet i denne artikkelen.
-
3
Ta vare på SMS-historikken
Du kan miste SMS-historikk når du bytter mobiloperatør. iMessage på iPhone gjør at meldingene som sendes og mottas, automatisk lagres på mobilen, men disse meldingene går bare mellom iPhone. Vanlige tekstmeldinger må du ta backup av i iTunes eller iCloud.
Android- og Microsoft-mobiler har dessverre ikke samme funksjon. For å beholde SMS-historikken må du sikkerhetskopiere tekstmeldingene via en Google-konto eller en app som SMS BackUp & Restore eller SMS Backup+. Ansatte med Microsoft-mobil kan bruke appen som Contacts+message backup.
Det finnes nå også noe som heter Phone Transfer som gjør det enkelt å overføre informasjon fra iPhone til Android og vice versa, om man skal bytte mobil i tillegg til å få nye SIM-kort.
-
4
BankID må aktiveres på nytt
BankID er en tjeneste som følger SIM-kortet. Banken, offentlige tjenester og forsikringer krever BankID. Det betyr at når ansatte får nytt SIM må BankID aktiveres på nytt. Når en bedriftskunde skifter operatør må derfor de ansatte kontakte banken sin for å aktivere BankID på nytt.
-
5
Legg inn personlig PIN-kode
Med nytt SIM-kort følger også ny PIN-kode. Ofte ønsker man å beholde den samme PIN-koden man hadde hos sin tidligere leverandør. Det er fullt mulig etter et operatørbytte.
Foto: Telia
På iPhone kan man endre til en valgfri PIN-kode ved å gå inn på innstillinger mobil SIM-PIN-kode. For Android og Microsoft-mobiler er det forskjellige fremgangsmåter fra modell til modell. Trenger du hjelp med å bytte PIN-kode kan du ta kontakt med vår kundeservice.
-
6
Sjekk om operatørlåsen er på
Mobilansvarlig i bedriften burde også sjekke med tidligere leverandør om mobilene er operatørlåst. Dersom de er det, må man be om å få låst opp mobilene. En slik avsjekk bør gjøres i god tid før portering, slik at mobilene blir låst opp i tide.
-
7
Ja, SIM-kortet passer alle mobiler
SIM-kortene fra Telia kommer som multi-SIM, det vil si at de passer alle typer mobiler. Ansatte trenger med andre ord kun å tenke på å ta ut det gamle SIM-kortet og sette inn det nye når tidspunktet for skiftet kommer.
Kundesenteret er til for deg
Dersom du trenger ytterligere hjelp er Telia alltid tilgjengelig for deg. Du kan kontakte oss på telefon 924 05 051 eller via chat.
Som mobilansvarlig vil du kunne styre bedriftens abonnement via Min Bedrift. Her får du full oversikt over tjenester, dataforbruk, rapporter og fakturaer på alle nivåer. Her bestemmer du også hvem i bedriften som skal ha tilgang. Dermed kan du trygt og effektivt delegere ansvar ut i avdelingene.
Ønsker din bedrift å bli Telia Bedrift-kunde? Besøk en av våre forhandlere, eller kontakt kundeservice.