Nå nyttårsforsettene dine. Legg lista så lavt at du ikke merker dem.

Nytt år, nye muligheter. Igjen er det tid for å bli et bedre menneske, kutte snusen, kaste røyken, smile til alle du møter, spise mindre og trene mer. Nyttårsforsetter kan være en god ting, men det må gjøres riktig. Vårt tips er å legge lista så lavt at du ikke merker dem.

Foto: Telia

Et nyttårsforsett kjennetegnes med høy forventning og stor motivasjon. Men motivasjonen varer sjelden lenge og forventningene viser seg altfor ofte å være altfor høye. Så hvorfor plage deg selv med nyttårsforsetter i det hele tatt? «Jammen jeg vil forbedre meg i noe», tenker du. OK, hvis du absolutt skal presse frem nyttårsforsetter: Følg disse tre stegene, og bruk mobilen som hjelpemiddel!

Steg 1: Sett mål

Det handler om egen vilje: Vil du, så klarer du det! Vårt beste tips er å være realistisk. Start der du er, og sett så lave mål at du nesten ikke merker dem. Setter du deg lave nok mål hvert år, kommer du til å nå hovedmålet til slutt. Det går faktisk ikke an å bli et øyeblikkelig bedre menneske fra 1. januar 2016. Sorry for pessimismen. Telias egen undersøkelse viser at hele 60 prosent tror at grunnen til at man ikke lykkes i å nå målene er fordi man er svak i viljen. Mobilen kan faktisk hjelpe deg med viljestyrken fordi den gir tilgang til mange apper og funksjoner som hjelper deg å se at du når målene dine.

Steg 2: Få oversikt, planlegg og lag lister

En annen grunn man tror er årsaken til at folk mislykkes, er at man ikke har klart å lage en god plan for forsettene sine. For å nå mål er det viktig å vite hvordan du skal angripe problemet, og hvis du klarer å implementere nyttårsforsettene i hverdagen, er det lettere å lykkes. Går du aldri i trapper, så gjør det én gang i uka og før det opp på listen. Spiser du for mye, så bruk mindre tallerkener og forsyn deg kun én gang. Vil du trene mer, så ikke øk antall ganger, men øk tiden du trener med 10 minutter. Sett opp små, enkle delmål underveis som bidrar til at du når målet. Mobilen kan hjelpe deg med å lage en liste og oversikt som gir påminnelser om hva du har satt deg for mål. Eksempler på slike apper er 52 Organizing Missions, Slutta, Any.do, Streaks, Trello og Home Budget.

Foto: Telia

Steg 3: Gi deg selv belønning

Det er viktig å gi seg selv belønning underveis, for den største motivasjonen er når du ser resultater. De mest populære nyttårsforsettene handler ofte om å komme i bedre form, gå ned i vekt og spise sunnere, og da er det ikke unormalt at motivasjonen får seg en knekk iblant. Det finnes mange trenings- og kostholdsapper som holder oversikt over helsen og treningen din. Appene klapper deg på skuldra når du har prestert litt bedre enn tidligere og minner deg på hvilken god jobb du gjør. Sjekk blant annet The Walk, Pocket Yoga, MyFitnessPal og I form. Last dem ned nå - og begynn å realiser målene dine for 2016! 

DEL ARTIKKELEN MED DINE VENNER

Les også:

Nyheter fra Magasinet

Meld deg på og få nyheter om mobilteknologi rett i innboksen din før alle andre 1-2 ganger i måneden!