Kan en app hjelpe deg med søvnen?

I én uke har tre personer testet ulike søvnapper. Vi kan konkludere med at vi ikke fikk sove bedre med en slik app, men appen kan gjøre oppvåkningen litt mindre smertefull. I tillegg har appene statistikker og analyser som kan gjøre deg mer bevisst på søvnkvaliteten din. Dette er vår mening:

Hanne tester Sleep as Android

Etter en ukes testing av søvnappen Sleep as Android er det en ting som er sikkert for min del: Å bruke en søvnapp gjør ikke at du sover bedre. Men synes du det er spennende å bli mer bevisst ditt eget søvnmønster, og våkne på en mer behagelig måte kan det absolutt anbefales.

Foto: Sleep as Android

Slik fungerer appen

Som de fleste lignende søvnapper stiller du inn når du ønsker å våkne, hvor mange timer søvn du trenger og tidsintervallet for den fleksible vekkingen. Jeg stilte inn på tjue minutters fleksibel vekking, som vanligvis er greit for meg om morgenen. Når du står opp lagrer du søvnsyklusen, og får opp prosentvis søvnkvalitet.

Pluss

  • Appen vekker deg på en tid hvor du ikke sover for tungt.
  • Behagelig alarmtone: Alt fra fuglesang til bølgelyder og froskekvekk.
  • Appen gjør deg mer bevisst på din egen søvn, behovet for søvn og perioder man faktisk sover for lite.
  • Oversikt over nattesøvnen.
  • Har i større grad prioritert å gå og legge meg.

Minus

  • Du må lytte til en ganske irriterende kvinnestemme som minner deg om at nå må du våkne.
  • Skeptisk til at resultatene faktisk stemte.
  • For at den skal måle søvnen din må du ha den i sengen (og lades)

Gjør det deg mer trøtt av at du vet at du har sovet dårlig, eller er det slik at man er trøtt når man er trøtt?

Foto: Telia

Konklusjon

Tror jeg altså at en slik app kan kurere lakenskrekken min? Nei, for der tror jeg viljen til å gjøre andre ting er for sterk. Men alt i alt kan den gi deg større fokus på søvn i hverdagen, i hvert fall over en periode.  

Anne-Marthe tester Sleep Better

Jeg har testet søvnappen Sleep Better. Jeg kan konkludere med noe jeg allerede visste, jeg sover godt og nok om natten. Jeg lastet ned light versjonen som både har reklame og noen begrensninger. Det slipper du dersom du oppgraderer til fullversjon for snaue tikrona.

Slik fungerer appen

Appen er som mange andre, den vekker deg når du er mest våken innenfor et tidsintervall du selv bestemmer (light versjonen er låst til fleksibel vekketid på 30 minutter), den analyserer søvnkvaliteten din og viser statistikk på hvor lenge du har vært våken, i lett søvn eller dyp søvn. I tillegg kan du rangere hvordan du føler deg etter nattesøvnen og legge inn opplysninger som kan påvirke søvnen.

Foto: Sleep Better

Pluss

  • God oversikt over nattesøvnen med tydelig statistikk.
  • Litt mer våken da den vekket meg enn ellers.
  • Behagelig alarmtone: Den minnet litt om Jason Mraz' sang "I'm yours", som gjorde at den satte seg fast i hodet hele uken.
  • Det ble likevel ingen Aha-opplevelse for min oppvåkningsprosedyre, jeg våkner når jeg vekkes og sover når jeg skal sove.

Minus

  • Mobilen må ligge i senga og lades. Det øker faren for brann ved å ha mobilen i senga med lader i. I tillegg til at du lade telefonen, selv om telefonen ikke trenger å lades. Det kan slite på batteriet.

Konklusjon

Alt i alt synes jeg det er interessant å se søvnstatistikken. Men jeg er nok ikke rette person med behov for assistanse når det gjelder søvn eller oppvåkning, og dermed er søvnapper generelt lite nyttig for meg.

Foto: Telia

Eline tester Sleep Cycle

Jeg har aldri testet en søvnapp før - derfor var jeg også veldig nysgjerrig på hva dette var for noe. Sleep Cycle var appen jeg skulle prøve. Jeg har godt sovehjerte og tenkte egentlig dette skulle være et ganske kjedelig eksperiment. Det jeg derimot har erfart gjennom den første testuken er at søvnkvaliteten min slettes ikke var så god som jeg trodde. Dette var interessant, men jeg må innrømme at jeg stiller meg litt undrende til resultatet. Jeg følte meg jo faktisk uthvilt flere morgener, men appen fortalte meg noe annet.

Foto: Sleep Cycle

Slik fungerer appen

Når det gjelder appen rent praktisk i bruk vil jeg fremheve at den er veldig brukervennlig. Jeg har aldri vært så glad i tall og lange utbroderinger, så den grafiske fremstillingen jeg våkner til hver morgen hjelper meg raskt å danne et inntrykk av hvordan natten har vært. Utover det har denne appen mange av de samme funksjonene som søvnapper flest og du kan ha den på nattbordet.

Foto: Telia

Pluss og minus

  • Appen har registrert en annen søvnkvalitet enn det jeg trodde jeg hadde.
  • Praktisk funksjon med et vekkeintervall på 30 minutter, og da på et tidspunkt hvor appen anser deg som «mest våken og klar for dagen».
  • Deilig med et slumringsrom for den som er fæl på slumring (sånn som meg).

Til tross for litt skepsis har appen ført til at jeg har blitt mer bevisst på når jeg faktisk legger meg. Jeg har blitt flinkere til å legge meg til fornuftig tid - noe som i neste rekke har gjort at jeg synes det er lettere å stå opp om morgenen. Det er en viktig bonus for meg. Spørs om ikke det gradvis vil dabbe av, men jeg skal forsøke å holde fast ved mine nye rutiner. Varslingslyden er dessuten også svært behagelig og absolutt en god start på dagen.

Konklusjon

Kort oppsummert - litt usikker på hvor valid resultatene er, men det er noe ved den som trigger meg til å fortsette med søvnapp for en lengre periode.

Så hva tror du - kan en søvnapp fungere for deg?

DEL ARTIKKELEN MED DINE VENNER

Les også:

Nyheter fra Magasinet

Meld deg på og få nyheter om mobilteknologi rett i innboksen din før alle andre 1-2 ganger i måneden!

Var denne siden nyttig?
Ja
Nei