Slik er det å være frivillig i Norsk Folkehjelp

Norsk Folkehjelp har frivillige over hele landet som står klare til å rykke ut når noen trenger hjelp. - Å delta i en redningsaksjon kan være både godt og vondt, forteller Tonje og Vegard.

Redningstjenesten i Norsk Folkehjelp har tatt i bruk teknologi for å redde enda flere liv. Video: Telia

I Norsk Folkehjelp står over 2000 frivillige over hele landet klare til å rykke ut når noen trenger hjelp. Redningsmannskapene gjør en uvurderlig innsats for samfunnet, nødetatene og pårørende. Tonje Naas og Vegard Vang er to frivillige vi har snakket med om hvordan det er å være en del av redningsmannskapet i Norsk Folkehjelp.

Behov for alle som ønsker å bidra

Hvem er en typisk Norsk Folkehjelper?

- Redningstjenesten i Norsk Folkehjelp består av alle mulige personer. Det er ingen fasit på hvem eller hvordan man er. Det som går igjen er et sterkt indre ønske om å bidra, forteller Tonje Naas i Nesset lokallag, i Møre og Romsdal.

Hun forteller at i en redningsaksjon har man behov for alle typer personer og ferdigheter. Det er mange ledd og oppgaver som skal fylles. Det er en fordel å være vant i terrenget, men likevel har en redningsaksjon behov for også andre ressurser som transport og folk som kan bidra med forsyninger underveis.

Vegard Vang er folkehjelper fra Korgen lokallag som holder til i Hemnes kommune. Vegard kommer fra en familie hvor beredskap står sentralt. Selv er han brannmann til daglig, mens broren jobber i ambulansen og foreldrene er politi. Med dette som familiebakgrunn faller ønsket om å bidra naturlig. Han forteller at det likevel ikke kreves spesielle forkunnskaper for å melde seg som frivillig.

- Alle er velkommen som frivillig. Det er gjerne de som har interesse for å hjelpe og bidra som melder seg, forteller han.

Tonje Naas i redningstjenesten til Norsk Folkehjelp.
Tonje Naas i redningstjenesten til Norsk Folkehjelp. Foto: Tonje Naas.

Sikkerhet i fjellet kan aldri tas alvorlig nok. Les her hvilke tips Norsk Folkehjelp gir til deg som skal på tur i fjellet.

Redningsaksjoner på godt og vondt

Å delta i en redningsaksjon kan være både godt og vondt, forteller Tonje og Vegard. Det er ikke alltid de vet hva som møter dem, og i de tøffeste oppdragene er det ikke mye man kan forberede seg på i forkant.

Hvordan forbereder man seg til en redningsaksjon?

- Hver redningsaksjon er ulik. Det viktigste er at man kjenner på sin egen dagsform og egnethet for det spesifikke oppdraget. Det er ikke alle dager man er klar for å håndtere en redningsaksjon der vi leter etter noen som kanskje har falt ned en fjellside og er omkommet, eller kanskje svinner hen i dine hender. Man må spørre seg selv; Er jeg klar for dette i dag? Kan jeg håndtere det som møter meg? Det er viktig å være ærlig med seg selv, og alle i mannskapet har forståelse for at ikke alle til enhver tid er klar for et oppdrag. Det er menneskelig. Ingen skal måtte bidra i en redningsaksjon dersom man kjenner at man ikke kan håndtere det den dagen. Det kan påvirke redningsarbeidet underveis. Det er en mulighet for at man kan få psykiske reaksjoner i løpet av aksjonen dersom man ikke er klar for det. Det kan ta fokuset bort fra oppdraget, og er selvfølgelig noe vi helst vil unngå, forteller Tonje. 

Opplæring og samtaler er viktig innad i redningsmannskapet.
Opplæring og samtaler er viktig innad i redningsmannskapet. Foto: Norsk Folkehjelp

Til tross for at man ikke kan forberede seg 100 prosent til en redningsaksjon, forteller Vegard at det likevel er viktig med trening i ulike oppgaver, som skredsøking, klatring, rappellering eller kjøre snøscooter. Det er viktig å være trygg på arbeidsoppgavene. I tillegg er selve samtalen i gruppa helt avgjørende for godt samarbeid, samhold og individuell håndtering.

- Det er veldig viktig å være åpne med hverandre og prate om de ulike tingene som møter oss. For eksempel å finne omkomne i en fjellsprekk, eller håndtere noen som har måttet grave frem sin omkomne kompis i skred. Vi forsøker å holde oss profesjonelle til det, men vi er jo bare mennesker selv. Det er derfor en vesentlig del av både forberedelsene, selve aksjonen og bearbeidelsen i etterkant at vi snakker sammen. Det er helt sentralt hos alle lokallag tror jeg, forteller Vegard.

Tonje forklarer at de på en eller annen måte klarer å distansere seg litt. For dem kan en redningsaksjon være vellykket selv om utfallet er negativt.

- Pårørende ønsker jo svar, selv om det ikke nødvendigvis er de svarene de vil høre. Det er både viktig å snakke om det og bearbeide det vi opplever. Vi i laget bruker hverandre mye til å prate. Jeg har for eksempel behov for svar og informasjon i etterkant av en redningsaksjon, sier Tonje.

Hun trekker frem et eksempel fra romjulen. Noen hadde falt i sjøen og hun selv kunne ikke delta i aksjonen. Likevel fulgte hun med underveis i redningsarbeidet via samband og radio. Etter selve oppdraget tok hun også kontakt med mannskapet for å prate om det som hadde skjedd. Det handlet både om at mannskapet skulle få mulighet til å prate om det, samtidig som at det var en del av hennes bearbeidelse - behov for informasjon i etterkant.

Tenk om teknologien hadde vært tatt i bruk tidligere!

Norsk Folkehjelp har nå tatt i bruk mobilteknologi for å gjøre redningsaksjonene enda mer effektive. Tid er nemlig helt avgjørende for en vellykket redningsaksjon. De bruker digitale kart og et samkjøringssystem på nettbrett, som gjør at de ulike redningsgruppene kan koordinere med hverandre og oppdatere status underveis i redningsaksjonen gjennom mobilnett. Det har reddet liv.

- Jeg har fått prøve teknologien siden romjula. Det er et helt fantastisk verktøy. Nå kan vi oppdatere hverandre umiddelbart og alt går mye raskere. Det er flere redningssituasjoner jeg tenker tilbake på og lurer på om utfallet hadde vært annerledes om vi hadde brukt teknologien den gangen, forteller Tonje.

Bruk av teknologi og mobilnett i redningsaksjonene har effektivisert arbeidet. Det har reddet liv.
Bruk av teknologi og mobilnett i redningsaksjonene har effektivisert arbeidet. Det har reddet liv. Foto: Norsk Folkehjelp

Les mer om prosjektet der Norsk Folkehjelp har tatt i bruk teknologi her.

Norsk Folkehjelp håper på å utstyre alle redningsgruppene med nettbrett innen kort tid. Til nå har Telia utdelt nærmere 200 abonnementer til nettbrettene som frivillighetsgruppene bruker i redningsaksjonene. Samsung har også gått inn og bidratt med flere nettbrett til redningsgruppene etter at Telia tok kontakt og spurte om de ønsket å bidra.

Mobilteknologi gjør fantastiske ting. Det redder også liv.
 

DEL ARTIKKELEN MED DINE VENNER

Les også:

KOMP lar deg snappe med besteforeldre

Hvordan blir kjendis-Norge hacket?

Slik blir nye Snapchat

Nyheter fra Magasinet

Meld deg på og få nyheter om mobilteknologi rett i innboksen din før alle andre 1-2 ganger i måneden!

Var denne siden nyttig?
Ja
Nei