Hater du køer? Nå nærmer det seg slutten

På Gardermoen får du sanntids informasjon om hvor lang tid du må stå i kø i sikkerhetssjekken. På E-18 får du informasjon på hvor lang tid det tar til ulike destinasjoner. Internet of Things (IoT), kryper stadig nærmere din hverdag.

Med IoT får du sanntidsinformasjon om trafikflyten. Foto: NTB Scanpix

Tenk at du skal ut å reise med fly. Du stiller klokken på 05:30 for å rekke frokost og fly. Om natten starter snødrevet... Men siden mobilen din er koblet til kalender, flyselskap, trafikksentalen, værmeldingen og vekkerklokken så ringer klokken 04:30 for at du skal kunne rekke flyet. Heldigvis er også kaffetrakteren din også koblet til samme nettverk, som gjør at du fortsatt får en varm kopp til frokosten. Velkommen til Internet of Things.

Slik internett var den tredje industrielle revolusjonen, er det allerede fastslått at Internet of Things er den fjerde. Det handler om å gjøre livet ditt sømløst, enkelt og fri for irritasjoner. Som å redusere køer.

Bedre trafikkflyt og reduserte køer

Når du passerer sikkerhetskontrollen på Gardermoen, har du nok lagt merke til den presise informasjonen på ventetiden i køen. Sensorer plukker opp signaler fra mobilen til de reisende, krypterer den, regner snittid og sender den til lysskiltene.

Statens vegvesen har også begynt å bruke liknende teknologi. De har utviklet et eget system som henter informasjon fra bombrikkene til de kjørende. Er du for eksempel på E18 på vei mot Oslo, støter du på flere skilt som viser tiden til ulike destinasjoner. Informasjonen endrer seg med trafikk og sted, og forteller kjørende hvor lang tid det tar å nå frem.

I Danmark benytter man samme teknologi utenfor Danmarks nasjonalstadion Parken. Algoritmene beregner den beste trafikkflyten og trafikklysene innretter seg. Løsningen bedrer også trafikkflyten i rush-tiden rundt store trafikknutepunkter.

Mindre kø foran attraksjoner

Det er utrolig kjedelig å komme til store fornøyelsesparker som Tusenfryd, Hundersfossen og Dyreparken, bare for å oppdage at du er nødt til å stå timesvis i kø. Tenk deg så en app som gir deg oversikt over køen på de ulike attraksjonene. Da kan du selv bestemme om du skal gå til en annen attraksjon som har mindre kø, og for eksempel vente med Storslegga til senere på dagen. Denne muligheten reduserer køen for alle andre, folk fordeler seg mer over flere attraksjoner, og alle som er i parken får det bedre.

Folk fordeler seg lettere med kunnskap om hvor det er mindre kø. Foto: NTB Scanpix

Mindre kø foran kassa

Det er også mulig for store kjøpesentere å ta i bruk teknologien. Tenk at du har en lang handleliste med ulike butikker du skal innom. Si at du innom matvarebutikk, sportsbutikk, vinmonopolet, blomsterhandelen og leketøysbutikken. Normalt på en lørdag eller fredag ettermiddag. Da kan du legge opp handleturen etter sanntidsinformasjonen du får via en app. Da vil du se hvor folk står i kø, og legge opp handleruten etter hvor det er minst folk til enhver tid. På den andre siden kan ledere på de ulike butikken også bemanne opp kassene når det er travelt, slik at du som kunde får en bedre opplevelse.

Les også: Telia med storeslem i 4 dekningstester

Forutsigbarhet er deilig

Uforutsigbarhet om hvor lang tid køene tar skaper irritasjon. Ved å kunne gi sanntidsinformasjon om trafikk og køsituasjon, skaper man en forutsigbarhet som i det minste vil gjøre køen langt mindre irriterende. I beste fall gir det deg mulighet til å velge andre veier eller andre attraksjoner. IoT sensorene og nettverket som samler informasjonen gjør det mulig.

IoT kryper nærmere din hverdag

Man begynner å se IoT-produkter på stadig flere områder. Med den forsikringsgodkjente boliglåsen fra Yale, Yale Doorman, kan du få full oversikt over hvem som er hjemme. Låsmekanismen snakker med telefonen din og forteller deg når døren låser seg opp og hvem som har låst den opp. Du kan også opprette en tidsavgrenset engangskode slik at rørleggeren som skal fikse badet kan komme inn selv om du er på jobb. Men det er i de nye bilene IoT først og fremst har begynt å gjøre seg gjeldende. Autoriserte verksteder kan fikse bilen din selv om den står i oppkjørselen. Med IoT kan du sjekke om bilen er låst, hvem som bruker den, hvor fort den som kjører om du har lånt den bort til datteren. Dette er informasjon som også forsikringsselskapet ditt kan være interessert i. Nye forsikringsprodukter kan ventes for dem som kjører ansvarlig.

Les også: Telia Sense - dingsen som gjør din eldre bil smart

Vi kan også tenke oss at FitBiten du har rundt håndleddet kan kobles opp til legen din. Legen kan da få oppdatert aktivitetsnivået dit, hjertefrekvens og få varsel om unormaliteter. Om du er flink til å holde deg i form, kan selvfølgelig også forsikringsselskapet ditt være interessert i denne informasjonen og gi deg avslag på ulike forsikringer.

Legen kan lettere gi deg råd med IoT. Foto: NTB Scanpix

Hvorfor har det ikke tatt helt av?

Det er lenge siden du først leste om kjøleskapet som skulle si fra om du trenger melk. Det tok ikke helt av... Hovedårsaken er at sensorteknologien fortsatt er dyr å produsere. Men det er i ferd med å endre seg. Etter hvert som oljeprisen har falt har oljeindustrien (og den er stor) sett det nødvendig å investere teknologi som gjør produksjonen av olje og gass billigere. Her er IoT blant de beste løsningene, og det kommer også forbrukerne til gode etter hvert. Produksjonskostnadene faller med nye innovasjoner. Forbrukerteknologien, som alltid vil henge etter industrien, kommer til omfavne IoT og komme med nye produkter. 

 

DEL ARTIKKELEN MED DINE VENNER

Fakta om IoT:

  • IoT står for «Internet of Things».

  • IoT brukes om fysiske objekter som kommuniserer med omverdenen.

  • På norsk brukes begrepet «Tingenes internett».

  • Refererer til objekter som kommuniserer trådløst med hverandre.

  • Sjekk verdens ledende IoT-leverandører og produkter (for B2B og B2C) hos Zigbee-alliansen

Les også:

Snapchat viser kunst i AR

Var på M&M-konsert med AV1

Hvilken musikk liker artistene egentlig?

Nyheter fra Magasinet

Meld deg på og få nyheter om mobilteknologi rett i innboksen din før alle andre 1-2 ganger i måneden!