Når du bytter operatør

Portering

Portering skjer automatisk når du bestiller abonnement via våre nettsider eller i en butikk, og samtidig ønsker å videreføre det samme mobilnummeret som du har fra før.

  • Du skal ikke avbestille eller kansellere nummeret hos nåværende operatør – det går automatisk.
  • Det tar normalt 5 virkedager å flytte nummeret ditt fra en operatør til en annen.
  • Når vi bestiller en portering / overføring til Telia, er det viktig at vi får riktig informasjon.

Feil eller forsinkelse på portering

Hvis porteringen er bestilt med feil juridisk eier, må du sende inn et fullmaktskjema signert av begge parter før vi kan bestille porteringen igjen.

Vi gjør oppmerksom på at mangler i bestillingen vil medføre lengre behandlingstid.

Så snart bestillingen er godkjent, vil du motta informasjon med tidspunkt for porteringen, og SIM-kort for Telia-abonnementet ditt.

Ved hastesaker kan du gå til nærmeste Telia-butikk for bestilling.

Operatørlås

Kjøper du en telefon hos Telia, vil den ikke være operatørlåst. Den vil med andre ord fungere også med SIM-kort fra andre operatører, uten at du trenger å foreta deg noe.

Om du har en eldre, Telia-låst iPhone, eller en mobil som er låst av en annen operatør, finner du informasjon om hvordan du går fram her. 

iPhone låst til Telia

For å åpne en operatørlåst iPhone som er kjøpt gjennom NetCom/Telia, må du gjenopprette den. Dersom du ønsker å beholde innholdet på telefonen er det svært viktig å ta en sikkerhetskopi først, da alt innhold vil bli slettet. Ha SIM-kortet fra NetCom / Telia i din iPhone når du gjør dette.

  1. Sikkerhetskopier iPhone

  2. Slett innholdet på iPhone

  3. Bytt ut det gamle SIM-kortet med det for den nye operatøren

  4. Fullfør oppsettassistenten og gjenopprett sikkerhetskopien


Fjerne operatørlås på iPhone uten SIM-kort

Hvis du ikke har SIM-kort fra Telia lenger, må du starte telefonen i gjenopprettingsmodus uten SIM-kort, før du kan gjenopprette som beskrevet ovenfor. Dette gjør du slik:

  1. Slå telefonen helt av (hold inn Av/På-knappen på toppen til den røde bryteren kommer opp på skjermen, og dra den røde bryteren over til høyre for å slå av telefonen).
  2. Hold inn Hjem-knappen (den eneste knappen i fronten på telefonen) mens du kobler telefonen til datamaskinen med den tilhørende USB-kabelen.
  3. Vent til skjermen på telefonen viser iTunes-ikonet og USB-kabelen. Først da kan du slippe Hjem-knappen.
  4. Telefonen er nå i gjenopprettingsmodus, og iTunes vil gjenkjenne dette og la deg utføre gjenopprettingen, men ikke noe annet.

Etter at gjenopprettingen er ferdig kobler du fra telefonen, bytter SIM-kort til det du har fått fra din nye operatør, taster PIN-koden, og kobler telefonen til iTunes på nytt. Den vil da aktiveres med dette SIM-kortet, og vil være klar til bruk i løpet av noen få sekunder.

Telefon låst hos annen operatør

Hvis du setter inn SIM-kort fra Telia i en telefon som er låst hos en annen operatør, vil typisk feilmelding kunne være:

  • Ugyldig SIM-kort
  • Sett inn rett SIM-kort
  • SIM-kort avvist
  • Tast inn nettverkslås
  • Begrensningskode

Hvis telefonen din er låst til en annen operatør, må du ta kontakt med den operatøren du kjøpte telefonen hos.

Var denne siden nyttig?