Oppsett av SMS, MMS og Internett

Problemer med SMS, MMS eller internett? Da kan det være at du mangler riktig oppsett.

MMS og internett

For at MMS og internett skal fungere må mobildata/pakkedata være aktiv på telefonen din. Se etter et symbol som viser 5G, 4G eller E ved siden av dekningsindikator på skjermen din. Hvis du ikke ser symbolet, se veiledning for oppsett under.

Før du gjør noe annet, skru telefonen av og på.

  • Gå til mobilnettinnstillinger og skru på mobildata.
    • Samsung: Innstillinger - Tilkoblinger - Databruk (skru på mobildata)
    • Huawei: Innstillinger - Mer - Mobilnett (skru på mobildata)
    • Sony: Innstillinger - Mer/Nettverk og Internett - Mobile nettverk/Mobilnett (skru på mobildata)
  • Skru telefonen av og på.
  • Fungerer det fortsatt ikke, se under for å få tilsendt automatisk oppsett.

Automatisk oppsett

De fleste telefoner kommer med ferdig oppsett, men ofte vil det hjelpe å installere disse på nytt:

  • Legg inn nummeret ditt under og klikk på "Send". Du får tilsendt en firesifret kode som du trenger for å identifisere telefonen.
  • Klikk på telefonmodellen og videre på "Bekreft". Du får straks en konfigurasjonsmelding som du åpner og installerer.

  • Aktiver mobildata (pakkedata) i telefonens nettverksinnstillinger. Skru deretter mobilen av og på.
  • Fungerer det fortsatt ikke kan du konfigurere mobildatainnstillinger manuelt. Se veiledning under.

Manuelt oppsett

Gå til Innstillinger - Mobilnett - Mobildatavalg - Mobilnettverk - Endre innstillinger.

Sjekk innstillingene dine mot denne listen:

  MMS Internett
APN (Tilgangspunktnavn): mms telia
Brukernavn/Passord Skal stå tomt Skal stå tomt
MMS-proxy: 212.169.66.4:8080  
MMSC: http://mm/  

Automatisk oppsett

De fleste telefoner kommer med ferdig oppsett, men ofte vil det hjelpe å installere disse på nytt:

  • Legg inn nummeret ditt under og klikk på "Send". Du får tilsendt en firesifret kode som du trenger for å identifisere telefonen.
  • Klikk på telefonmodellen og videre på "Bekreft". Du får straks en konfigurasjonsmelding som du åpner og installerer.

Manuelt oppsett

Kontroller innstillingene for mobilnettverk. Dette finnes som regel under innstillinger for mobile nettverk/nettverksinnstillinger.

Sjekk innstillingene dine mot denne listen:

  MMS Internett
APN (Tilgangspunktnavn): mms telia
IP-adresse / Gateway: Skal stå tomt Skal stå tomt
Port: Skal stå tomt Skal stå tomt
MMS Gateway: 212.169.66.4  
MMS port: 8080  
MMS-server / MMSC: http://mm/  
Brukernavn / Passord: Skal stå tomt Skal stå tomt
APN Type: mms

default, supl

SMS-trøbbel?

Har du problemer med å sende og/eller motta SMS kan det hende at telefonen din ikke har lagret nummeret til meldingssentralen i innstillingene.

Løsning

Kontroller at nummeret til meldingssentralen din er +4792001000

iPhone: Åpne Telefon - Tast inn: *#5005*7672# og ring - Kontroller/endre nummer til meldingssentral

Samsung: Åpne SMS - Innstillinger - Flere innstillinger - Tekstmeldinger - Meldingssenter - Kontroller/endre nummer til meldingssentral

Huawei: Åpne SMS - Innstillinger - Avansert - SMS-senternummer - Kontroller/endre nummer til meldingssentral

Fjerne sperre for å sende SMS

Hvis du har riktig nummer til meldingssentralen, men likevel ikke kan sende SMS, kan det være en sperre for å sende SMS som gjør det. Fjern denne ved å taste:

#33*0000*16# - ring ut.

Var denne siden nyttig?