Oppsett av SMS, MMS og Internett
Problemer med SMS, MMS eller internett? Da kan det være at du mangler riktig oppsett.
MMS og internett
For at MMS og internett skal fungere må mobildata/pakkedata være aktiv på telefonen din. Se etter et symbol som viser 5G, 4G eller E ved siden av dekningsindikator på skjermen din. Hvis du ikke ser symbolet, se veiledning for oppsett under.
Før du gjør noe annet, skru telefonen av og på.
- Gå til mobilnettinnstillinger og skru på mobildata.
- Samsung: Innstillinger - Tilkoblinger - Databruk (skru på mobildata)
- Huawei: Innstillinger - Mer - Mobilnett (skru på mobildata)
- Sony: Innstillinger - Mer/Nettverk og Internett - Mobile nettverk/Mobilnett (skru på mobildata)
- Skru telefonen av og på.
- Fungerer det fortsatt ikke, se under for å få tilsendt automatisk oppsett.
Automatisk oppsett
De fleste telefoner kommer med ferdig oppsett, men ofte vil det hjelpe å installere disse på nytt:
- Legg inn nummeret ditt under og klikk på "Send". Du får tilsendt en firesifret kode som du trenger for å identifisere telefonen.
- Klikk på telefonmodellen og videre på "Bekreft". Du får straks en konfigurasjonsmelding som du åpner og installerer.
- Aktiver mobildata (pakkedata) i telefonens nettverksinnstillinger. Skru deretter mobilen av og på.
- Fungerer det fortsatt ikke kan du konfigurere mobildatainnstillinger manuelt. Se veiledning under.
Manuelt oppsett
Gå til Innstillinger - Mobilnett - Mobildatavalg - Mobilnettverk - Endre innstillinger.
Sjekk innstillingene dine mot denne listen:
MMS | Internett | |
APN (Tilgangspunktnavn): | mms | telia |
Brukernavn/Passord | Skal stå tomt | Skal stå tomt |
MMS-proxy: | 212.169.66.4:8080 | |
MMSC: | http://mm/ |
Automatisk oppsett
De fleste telefoner kommer med ferdig oppsett, men ofte vil det hjelpe å installere disse på nytt:
- Legg inn nummeret ditt under og klikk på "Send". Du får tilsendt en firesifret kode som du trenger for å identifisere telefonen.
- Klikk på telefonmodellen og videre på "Bekreft". Du får straks en konfigurasjonsmelding som du åpner og installerer.
Manuelt oppsett
Kontroller innstillingene for mobilnettverk. Dette finnes som regel under innstillinger for mobile nettverk/nettverksinnstillinger.
Sjekk innstillingene dine mot denne listen:
MMS | Internett | |
APN (Tilgangspunktnavn): | mms | telia |
IP-adresse / Gateway: | Skal stå tomt | Skal stå tomt |
Port: | Skal stå tomt | Skal stå tomt |
MMS Gateway: | 212.169.66.4 | |
MMS port: | 8080 | |
MMS-server / MMSC: | http://mm/ | |
Brukernavn / Passord: | Skal stå tomt | Skal stå tomt |
APN Type: | mms |
default, supl |
SMS-trøbbel?
Har du problemer med å sende og/eller motta SMS kan det hende at telefonen din ikke har lagret nummeret til meldingssentralen i innstillingene.
Løsning
Kontroller at nummeret til meldingssentralen din er +4792001000
iPhone: Åpne Telefon - Tast inn: *#5005*7672# og ring - Kontroller/endre nummer til meldingssentral
Samsung: Åpne SMS - Innstillinger - Flere innstillinger - Tekstmeldinger - Meldingssenter - Kontroller/endre nummer til meldingssentral
Huawei: Åpne SMS - Innstillinger - Avansert - SMS-senternummer - Kontroller/endre nummer til meldingssentral
Fjerne sperre for å sende SMS
Hvis du har riktig nummer til meldingssentralen, men likevel ikke kan sende SMS, kan det være en sperre for å sende SMS som gjør det. Fjern denne ved å taste:
#33*0000*16# - ring ut.