Strex betaling
Med Strex kan du kjøpe innholdstjenester eller varer via SMS, og betale via fakturaen fra oss.
Betal varer og tjenester med Strex
Strex er en mobil betalingsløsning, og er tilgjengelig for alle som har en mobiltelefon – uansett type telefon og mobilabonnement
Hva kan betales med Strex?
Strex betaling gjelder innholdstjenester eller varer som du bestiller via SMS, samt samtaler til Teletorg (820-829 xx xxx).
- Nummersøk
- Stemmeavgivning via mobil
- TV-aksjonen og andre donasjoner
- Parkering
- Kjøp fra automater
- Billettkjøp
- Kjøp i Google Play
I noen tilfeller kan en bestilling være et abonnement på en tjeneste. I så fall får du informasjon i hver melding du mottar om hvordan du kan stoppe tjenesten.
Dersom du lurer på hva du har betalt for gjennom Strex kan du logge inn på Strex sine hjemmesider for å sjekke forbruket ditt.
Hva er det jeg betaler for?
Hvis du har blitt fakturert for varer og tjenester (Strex betaling), og lurer på hva det gjelder, så kan du logge deg inn på Strex.no og sjekke alle dine transaksjoner.
Du kan også ta kontakt med oss hvis du ønsker hjelp til å kontakte en leverandør av innholdstjenester, eller hvis du ønsker å klage på en tjeneste.
Dette er Strex
Strex er Telia, Telenor og ICE sin felles betalingsløsning i Norge.
Strex gjør det trygt og enkelt å betale for produkter og tjenester med mobiltelefonen – uavhengig av type telefon, operatør og abonnement.
Løsningen krever ikke installasjon av app eller annen programvare, og kjøpene gjort med Strex belastes brukerens mobilregning.
Mobiloperatørene har siden 1999 tilbudt betaling via SMS. I 2012 gikk de sammen og opprettet et selskap som fikk navnet mPayment, som i 2015 endret navn til Strex.
Strex håndterer årlig over 60 millioner transaksjoner via SMS-betaling, og et stadig økende antall betalinger over nett og i apper.
Mer enn 4 millioner nordmenn har benyttet en eller flere av Strex sine tjenester
Kilde: strex.no
Teletorg via Strex
1. november 2021 ble alle Teletorg-tjenester (820/822/829-nummer) lagt over fra mobiloperatørene til Strex. Dette skjedde på grunn av et EU-krav, som også begrenser hvor mye du kan bruke via Strex.
Grenser for bruk av Strex
Tabellen under viser grensene for betaling med Strex. Grensene er avhengig av om bruker er registrert hos Strex samt brukers alder, og om man har lagt inn betalingskort hos Strex. Registrer deg hos Strex, så får du høyere grense.
Type bruker | Enkelt transaksjon | Per måned |
Uregistrert via faktura | 500,- | 3000,- |
Uregistrert u. 18 år via faktura | 500,- | 1000,- |
Registrert via faktura | 1000,- | 5000,- |
Registrert, via kredittkort | 5000,- | 10 000,- |
Registrert, 15-18 år via kredittkort | 1000,- | 1000,- |
Stoppe eller sperre Strex betaling / innholdstjenester
- Stopp – noen innholdstjenester fungerer som abonnement. Dersom du har en slik løpende tjeneste, og vil stoppe den, send kodeord STOPP til kortnummeret for tjenesten det gjelder.
- Sperre for Strex betaling (innholdstjenester): Du kan sperre innholdstjenester helt, eller sette en beløpsgrense per måned om du vil. Dette gjør du på Min Side (se "Sperrer for "Strex betaling", eller ved å kontakte kundeservice.
- Tips for barn og ungdom: For å sikre at barn og unge ikke kan få tilgang til tjenester som har aldersgrense, anbefaler vi at du alltid sørger for at abonnement som brukes av barn, blir registrert med barnets navn og fødseldato.
Vanlige spørsmål om Strex
Hvis du har blitt fakturert for varer og tjenester (Strex betaling), og lurer på hva det gjelder, så kan du logge deg inn på strex.no og sjekke alle dine transaksjoner.
Dette varierer avhengig av om det er enkeltbeløp eller månedsbeløp-grensen som nås.
- Enkeltbeløp: Du vil motta en talemelding som sier: «Du har nådd en grense for engangskjøp på 500,- kroner. Ved å fortsette samtalen starter du et nytt engangskjøp. Du blir kun belastet for faktisk samtaletid.»
- Månedsbeløp: Du får beskjed om at grensen er nådd. Samtalen vil da brytes. Noen av tilbyderne kan da for eksempel sende ut en melding om registrering for å øke grensene, slik at du kan ringe tilbake. Dette er opp til hver enkelt tilbyder.
Det vil ikke være noen skille mellom bruken på Strex-betalinger, så grensene gjelder totalbruk for betalinger gjort via Strex; innholdstjenester/SMS-tjenester/varer og tjenester/teletorg.
Det vil ikke være noe på faktura fra oss, fordi vi ikke er involvert i transaksjonen. Vi vil nulltaksere samtalen, og det vil være en transaksjon mellom innholdsleverandør, Strex og deg som kunde.
Ikke alle innholdsleverandører aksepterer samtaler fra kontantkort. Det er opp til de forskjellige innholdsleverandørene hvordan de eventuelt varsler om dette, og om de varsler at man kan bruke tjenesten ved å registrere betalingskort på strex.no.
Kunder med fastnettnummer, og fastnetttilbydere, kan også benytte de fellesfakturerte tjenestene, men løsningen krever at brukeren taster inn sitt mobilnummer for betaling av tjenesten de har ringt. Kunder med fastnettnummer som benytter 820/829, 822 og 1850-1899 vil derfor bli fakturert av sin mobiloperatør for disse tjenestene.