Fakturaforklaring

Hva er det du betaler for? Her er forklaring av de ulike postene du typisk kan få på fakturaen din, utover det faste månedsbeløpet.

Dette betyr fakturapostene

Velg mobil eller TV/Internett

Mobildata i utlandet

Bruker du mobildata utenfor EU/EØS, vil dette koste ekstra. Det kan være greit å sjekke i forkant hva prisene er i det landet du planlegger å reise til – så kommer det ikke som en overraskelse i etterkant. 

Reiser du til aktuelle land utenfor EU-sonen, så vil du motta varsel på SMS om gjeldende priser. 

Sjekk alle utlandspriser her

Vær ekstra obs på skip/fly

Er du ombord i fly, eller skip, for eksempel danskebåten eller andre cruiseskip, så er du ofte i åpent farvann tilkoblet satellitt-nett, som er mye mer kostbart enn om du er koblet til en utlandsk operatør på fastlandet. 

Se priser for satellitt

Utestående beløp

Mange kontakter kundesenteret for å få informasjon om hvor mye som er ubetalt. Dette kan du enkelt finne ut selv inne på Min Side.

Sjekk hvor mye du skal betale

Første faktura

Når du blir kunde hos oss, blir du fakturert for en periode fra og med den dagen du ble kunde samt en periode på én måned frem i tid.

Etter den første fakturaen vil de videre fakturaene du mottar gjelde kun én måned av gangen, og dermed mer i tråd med hva du forventer.

Hvorfor er fakturaen så høy?

Enkelte ganger kan du oppleve at fakturaen er høyere enn den pleier. Dette kan ha mange årsaker, for eksempel:

  • Strex-betalinger
  • Ulike gebyrer eller engangsbeløp (etablering av ny tjeneste, gjenåpningsgebyr, bruddgebyr)
  • Mobildata og annen bruk i utlandet
  • Første faktura (som nevnt over)

Hva er Strex?

Strex er tjenesten som lar deg kjøpe innholdstjenester eller varer via SMS, og betale via fakturaen fra oss.

Les mer om Strex

Utgått kampanjeperiode

Det er ofte rabatter knyttet til en avtaleperiode når du blir kunde hos oss. Når kampanjetiden er over, vil fakturaene bli høyere ettersom du mister rabatten, og vi ikke kan legge på automatisk forlengelse med ny avtaletid.

Ønsker du å forlenge avtaletiden din, ta kontakt med oss.

Første faktura

Når du blir kunde hos oss, blir du fakturert for en periode fra og med den dagen du ble kunde samt en periode på to måneder frem i tid.

Etter den første fakturaen vil de videre fakturaene du mottar gjelde kun én måned av gangen, og dermed mer i tråd med hva du forventer.

Feilfakturering

Det kan være enkelte tilfeller hvor du opplever å ha mottatt et feilaktig installasjonsgebyr, eller er fakturert for en periode som ble avtalt at skulle være kostnadsfri, teknikerbesøk eller etableringsgebyr for utstyr.

Dersom du mistenker at noe er galt, ta gjerne kontakt med oss, så finner vi ut av det sammen.