hastighet hos Telia

Vi snakker ofte om hastigheter i mobilnettet. Det handler om hvor raskt du kan laste datapakker til eller fra mobilen eller 4G-ruteren din, og sier noe om hva slags opplevelse du kan få når du surfer via mobilnettet.

Alle Telias abonnementer har fri fart. Det betyr at Telia ikke begrenser hastigheten, og du får maksimal tilgjengelig hastighet. 

Opplevd hastighet kan variere sterkt. Hva slags hastighet og opplevelse du vil oppleve avhenger av flere faktorer:

  • Hva slags teknologi som er tilgjengelig der man er.
  • Antall mobilbrukere der du er. Er det flere mobilbrukere i et område enn det er dimensjonert for, vil dette kunne senke hastigheten.
  • Hva slags mobil eller ruter du bruker.
  • Avstanden du har til mobilmasten. Jo kortere, jo bedre.

Som en tommelfingerregel kan du oppleve disse maxhastighetene: 

Teknologi

praktisk maksimal nedlastings-hastighet

Praktisk maksimal opplastings-hastighet

Telia 4G+ Opptil 220 Mbit/s Opptil 35 Mbit/s
Telia 4G Opptil 80 Mbit/s Opptil 35 Mbit/s
Telia 3G Opptil 30 Mbit/s Opptil 8 Mbit/s
Telia 2G Opptil 200 kbit/s Opptil 100 kbit/s


Den raskeste hastigheten får du med 4G+. 4G+ betyr at basestasjonene sender ut signaler på to eller tre frekvenser, mens det på 4G sendes på én frekvens.

En telefon som støtter 4G+ er i stand til å lytte på flere frekvenser samtidig, noe som totalt sett gir deg vesentlig høyere hastigheter. Har du 4G+ vil du kunne merke at du oftere får gjennomsnittlige hastigheter opp mot det som er maksimal hastighet, og det er bare å strømme både musikk og video uten at det hakker. 

Les mer om 4G+ og hvilke muligheter dette gir deg her.

Hva betyr hastigheten for deg?

Hva slags hastighet du trenger for å se på film eller høre på musikk varierer fra tjeneste til tjeneste. Denne oversikten gir deg en pekepinn på hastighetskrav og dataforbruk: 

Eksempel

Hastighetskrav
(minimum)

Hastighetskrav
(høyeste 
kvalitet)

Forbruk 
(minimum)

Forbruk 
(høyeste 
kvalitet)

NRK 0,5 Mbps 5 Mbps 330 MB/
time
1,2 GB/
time
YouTube 0,5 Mbps 1 Mbps 160 MB/
time
1 GB/
time
Netflix 0,5 Mbps 5 Mbps 0,8 GB/
time
1,3 GB/
time
Viaplay 3 Mbps 4 Mbps 0,5 GB/
time
2 GB/
time
NRK Radio 0,03 Mbps 0,4 Mbps 14 MB/
time
84 MB/
time
Spotify 0,4 Mbps Mangler
info
70 MB/
time
140 MB/
time

Merk: Nevnte hastigheter og forbruk er gjeldende om man bruker mobiltelefon. Dersom det benyttes PC, TV eller andre enheter koblet til nettet (for eksempel via WIFI-deling eller bredbåndsruter), så vil tjenestene kunne kreve vesentlig høyere hastigheter og det vil kunne brukes mye mer data.

Når du har brukt opp inkludert datamengde

Dersom du har brukt opp datakvoten i abonnementet ditt, samt eventuell oppspart data med Data Rollover, vil hastigheten på datatrafikk gå ned. Dette kalles også å strupe hastigheten. Strupehastigheten vil variere ut fra hvilket abonnement du har. Se informasjon om ditt abonnement her.

Dersom du kjøper en ny datapakke, eller du går inn i en ny fakturaperiode, vil hastigheten øke til normal hastighet igjen.

Trafikkstyring

Begrepet trafikkstyring beskriver hvordan man administrerer trafikk over nettverket. Dette kan for eksempel være:

  • Prioritering av visse typer trafikk, spesielt når det er mye trafikk på nettet, for å sikre sømløs og uforstyrret internett-tilgang.
  • Senking av fart på visse typer trafikk som ikke er kritisk, på tidspunkter og steder der det er mye trafikk.
  • Senking av trafikk for tunge databrukere.

Trafikkstyring hos Telia:

Fordi Telia har fri fart på alle abonnement vil du få den maksimale hastigheten vi kan tilby, uansett når og hvor du bruker nettet, og uansett hva du laster ned/opp (så lenge innholdet er lovlig) og så fremt du har datamengde igjen på abonnementet ditt. Har du for eksempel et abonnement med 6 GB inkludert data vil du få den maksimale hastigheten vi kan tilby helt til du har brukt opp inkludert datamengde. 

Telia sperrer heller ikke for bruk av tjenester, innhold eller applikasjoner, med mindre vi må blokkere dem av lovmessige hensyn. 

TRAFIKKSTYRING HOS TELIA

Beskrivelse  Alle abonnement
Er noen tjenester, innhold eller applikasjoner alltid blokkert*? Nei
Er noen tjenester, innhold eller applikasjoner alltid bremset ned, slik at du får lavere hastighet? Nei
Er noen tjenester, innhold eller applikasjoner alltid prioritert? Nei
Er det noen spesialiserte tjenester** levert på Telias abonnementer? Ja
Hvilken innvirkning har dette? Når du ringer over 4G-nettet, såkalt 4G Tale/voLTE, vil dette bruke data og spise av tilgjengelig kapasitet. Denne trafikken er prioritert. Det vil ikke spise av tilgjengelig datamengde.
Hvilke ned- / opplastingsgrenser og tilgjengelig datamengde gjelder? Se telia.no/priser for å se innhold og grenser for de respektive abonnement.
Brukes trafikkstyring til å administrere nedlastingsgrenser? Nei
Brukes trafikkstyring til å justere hastighet til tunge databrukere? Nei

Tabellen gjelder alle nåværende og tidligere abonnement, både mobilabonnement og bredbåndsabonnement.

*Dette ekskluderer noen tjenester, innhold eller programmer som er ulovlige, og som Telia derfor er pålagt å blokkere.

**En spesialisert tjeneste, for eksempel 4G Tale, er prioritert i nettet. Det betyr at dersom man ringer over 4G-nettet, så vil dette spise av tilgjengelig nettverkskapasitet, og denne trafikken prioriteres. 4G Tale vil altså prioriteres over annen datatrafikk.

Eventuelle klager på opplevd hastighet skal rettes til Telia kundesenter via ett av følgende kontaktpunkt: På telefon 924 05 050, chat eller kontaktskjema her.