Hva vil digitaliseringen føre til?

Digitaliseringen fører til at alle og enhver må tenke nytt. Hva tenker næringslivet om dette, og hva gjør Telia?

Digital kontorplass
Foto: NTB Scanpix / Shutterstock

Google var kun et søkeprogram på nett, men utvikler nå biler. Flyselskapet SAS sier de skal bli et livsstilselskap og utvikler en app som gjør at du kan bestille alt fra mat til legetjenester. Norwegian er ikke lenger bare et flyselskap, men en digital bank. Dette fenomenet har mange navn: digital transformasjon, disrupsjon og substitusjon for å nevne noen. Felles for dem alle er at ny teknologi utfordrer forretningsmodellene, noe som igjen fører til utviklingen av helt nye produkter og tjenester.

Truslene kommer fra alle kanter

Når digitaliseringen brer om seg vil den som kan tilby tjenester med minst mulig friksjon bli vinnerne. Eksemplene over viser hvordan noen av aktørene innen teknologi og luftfart har begynt å utfordre etablerte selskaper i andre bransjer. Årsaken er at ny teknologi er blitt mer tilgjengelig, noe som åpner opp for at aktørene kan ta steget over i nye bransjer og land hvor de tidligere ikke har hatt fotfeste. Sett med norske bedrifters øyne betyr det at truslene kan komme langveis fra og fra alle kanter. Og da mener vi ikke bare de store tech-selskapene i USA, men også fra andre sektorer som tidligere ikke var sett på som «konkurrerende». 

Kundedata kan være nøkkelen

SAS sin idé om å bli et livsstilselskap kretser rundt kundedataene de har på Eurobonus-kundene. Desto mer SAS vet om deg, desto bedre vil de kunne levere til deg, er tanken. SAS mener de kan skreddersy løsninger på alt fra matvarelevering til legebesøk, om de får kundenes aksept for å bruke dataene. Dette er også grunnen til at Rema 1000 starter forsikringsselskap og bygger ut med appen Æ. De ønsker mest mulig kunnskap om deg som kunde, slik at de kan levere bedre og innta nye forretningsområder i fremtiden.

Med inntoget av oppkoblede enheter (spås å være 26 milliarder tilkoblede enheter innen 2020), vil det være et eldorado av muligheter for å hente denne typen informasjon. Derfor er det desto viktigere at bedrifter vet hvilke lover og regler som gjelder.

Les også: 7 spørsmål du må stille deg om personvern.

Nordiske bedriftsledere er endringsvillige

- Alle i dag må innse at forretningsmodeller de har hatt over lang tid vil bli utfordret. Det er ikke teknologien det står på, men endringsviljen. Og vi har inntrykk av at denne endringsviljen er stor i Norge. 

Dette sa Arne Frogner, KPMGs administrerende direktør i Norge, til Dagens Næringsliv i juni. Det Frogner referer til er KPMGs ferske rapport «Disrupt or grow», som viser at nordiske toppledere ser på den teknologiske omveltningen som en mulighet, ikke en trussel. Funnene fra denne rapporten viser også at flertallet toppledere har som mål å snu opp ned på sine egne bransjer, og er mer åpne for samarbeid nå enn tidligere.

Også Telia må gjøre endringer

Under DNs disrupsjonskonferanse tidligere i vår sa administrerende direktør i Telia Norge, Abraham Foss, at teleselskapene må bli helt andre selskaper om de skal overleve. Det Telia-sjefen siktet til er at den største konkurrenten i et lenger perspektiv ikke nødvendigvis er andre mobiloperatører, men GAFA (Google, Apple, Facebook og Amazon). Utfordrerne kommer nemlig ned ny teknologi fra alle kanter, og raskere enn noen gang før.

Utfordrerne kommer fra alle kanter, og raskere enn noen gang før, sa administrerende direktør i Telia Norge, Abraham Foss, under DN-konferansen tidligere i vår
- Utfordrerne kommer fra alle kanter, og raskere enn noen gang før, sa administrerende direktør i Telia Norge, Abraham Foss, under DN-konferansen tidligere i vår. Foto: Telia.

Situasjonen gjør at Telia må tilpasse seg ved å åpne opp for partnerskap med en mengde ulike gründerselskaper. Den Telia du ser i dag, med de tjenestene som leveres, vil være annerledes om 10 år. Transformasjonen har Telia allerede startet arbeidet med. Nå som den nye teknologien kun for ting er lansert (også kalt Narrowband-IoT eller NB-IoT), og Telias IoT-satsning er ute av startblokken, har en rekke nye produkter blitt skapt rundt Telia:

- Vi ser på oss selv som en digital tilrettelegger i samfunnet. Vi har vært en aktør som har forstått en rolle og eid alle ledd i verdikjeden. Nå skal vi snu opp ned på hvordan vi forstår oss selv, vår rolle og forretning. Vi må utvikle oss videre sammen med andre aktører, fortalte Abraham Foss.

 

DEL ARTIKKELEN MED DINE VENNER

Les også:

Dette vil du høre mer om i 2018

Mest lest av norske ledere i 2017

Suksess med ny helsetjeneste

Nyhetsbrev fra Telia

Meld deg på vårt nyhetsbrev og få mer spennede innhold fra Telia Bedrift. Vi deler ikke adressen din med andre.

Var denne siden nyttig?
Ja
Nei