Telia Smart Connect hjelpesider

Slik betjener du webchat

Webchat er en enkel og effektiv kanal for å betjene kunder. Mange opplever også at kunder blir mer fornøyde av å få et alternativ til å ta kontakt på telefon.

Denne artikkelen forklarer hvordan chat agentene betjener chat-funksjonen.
For informasjon om hvordan webchat-funksjonen skal settes opp og agentlisenser tildeles, se denne artikkelen

Webchat agentbildet

Grensesnittet for webchat-agenter er på web. For å betjenes en eller flere chatkøer må du være innlogget i webgrensesnittet med en bruker som er definert som chat-agent.

Nedenfor beskrives de områdene i web som berører webchat-funksjonen:

  1. Under fanen «chatter» vises innkommende chat henvendelser i kø for de køene agenten er medlem av. Brukere med rollen «Administrator» vil se henvendelser til alle chat-køer. Her vises informasjon om den som henvender seg, tidspunkt og hvilken kø det gjelder. En chat-samtale plukkes av agenten ved å klikke på det lilla chat-ikonet på høyre siden. Da vil samtalevinduet åpne seg som et panel om det ikke allerede er åpent.
  2. Ikon for webchat som viser ventende chathenvendelser. Klikker man på dette ikonet vil chat-panelet åpne/lukke seg.
  3. Oversikt over agentens chatkøer med status (antall pågående chatter, antall påloggede agenter og antall ventende chatter i kø. Avhengig av rolle kan brukeren loge inn/ut andre chat-agenter i køene.
    Merk at inn/utlogging styrer hvorvidt chatter automatisk tildeles til agenter (innloggede). Dette er funksjonalitet som blir tilgjengelig i andre kvartal 2025.
  4. Chat-panelet med brukerens aktive chat-samtaler. Panelet kan lukkes ved å klikke på krysset øverst til venstre, eller ved å klikke på chat-ikonet i toppmenyen øverst til høyre (se punkt 2 i denne listen). Panalet åpnes ved å velge en chatsamtale eller å klikke på chat-ikonet i toppmenyen øverst til høyre.
  5. Her vises pågående chatter. Ventende meldinger i samtaler som ikke vises i dialog-vinduet (7), indikeres med et nummer ikon ved siden av navnet på den som henvendte seg til bedriften.
  6. Dialogvinduet. Her vises den valgte, pågående chat-samtalen.
  7. Her vises kundeinfrmasjonen som den som hevendte seg fylte inn da vedkommende startet chatten.
  8. Avslutt en pågående chat ved å trykke «avslutt chatten». Chatten vil også avsluttes hvis den som henvendte seg lukker chat-klienten i sin ende.
Hjelpesider for Telia Smart Connect
Her finner du mer informasjon om de ulike funksjonene i Telia Smart Connect.

 

Forslag og ideer

 

Ønsker du å komme i kontakt med oss?
Velg om du vil chatte, ringe eller sende oss en henvendelse.