Telia Smart Connect hjelpesider
Slik betjener du webchat
Webchat er en enkel og effektiv kanal for å betjene kunder. Mange opplever også at kunder blir mer fornøyde av å få et alternativ til å ta kontakt på telefon.
Denne artikkelen forklarer hvordan chat agentene betjener chat-funksjonen.
For informasjon om hvordan webchat-funksjonen skal settes opp og agentlisenser tildeles, se denne artikkelen
Webchat agentbildet
Grensesnittet for webchat-agenter er på web. For å betjenes en eller flere chatkøer må du være innlogget i webgrensesnittet med en bruker som er definert som chat-agent.
Nedenfor beskrives de områdene i web som berører webchat-funksjonen:
- Under fanen «chatter» vises innkommende chat henvendelser i kø for de køene agenten er medlem av. Brukere med rollen «Administrator» vil se henvendelser til alle chat-køer. Her vises informasjon om den som henvender seg, tidspunkt og hvilken kø det gjelder. En chat-samtale plukkes av agenten ved å klikke på det lilla chat-ikonet på høyre siden. Da vil samtalevinduet åpne seg som et panel om det ikke allerede er åpent.
- Ikon for webchat som viser ventende chathenvendelser. Klikker man på dette ikonet vil chat-panelet åpne/lukke seg.
- Oversikt over agentens chatkøer med status (antall pågående chatter, antall påloggede agenter og antall ventende chatter i kø. Avhengig av rolle kan brukeren loge inn/ut andre chat-agenter i køene.
Merk at inn/utlogging styrer hvorvidt chatter automatisk tildeles til agenter (innloggede). Dette er funksjonalitet som blir tilgjengelig i andre kvartal 2025. - Chat-panelet med brukerens aktive chat-samtaler. Panelet kan lukkes ved å klikke på krysset øverst til venstre, eller ved å klikke på chat-ikonet i toppmenyen øverst til høyre (se punkt 2 i denne listen). Panalet åpnes ved å velge en chatsamtale eller å klikke på chat-ikonet i toppmenyen øverst til høyre.
- Her vises pågående chatter. Ventende meldinger i samtaler som ikke vises i dialog-vinduet (7), indikeres med et nummer ikon ved siden av navnet på den som henvendte seg til bedriften.
- Dialogvinduet. Her vises den valgte, pågående chat-samtalen.
- Her vises kundeinfrmasjonen som den som hevendte seg fylte inn da vedkommende startet chatten.
- Avslutt en pågående chat ved å trykke «avslutt chatten». Chatten vil også avsluttes hvis den som henvendte seg lukker chat-klienten i sin ende.