Hjelpesider for Telia Smart Connect

Her finner du informasjon og veiledninger til funksjoner, samt løsninger på vanlige problemer. Vi tilbyr også en teknisk spesifikasjonsseksjon og en ordliste for å hjelpe deg med å få full kontroll over produktet.

Spørsmål og svar

Her er noen av de vanligste spørsmålene vi får, sammen med løsningene. Hvis du ikke finner svaret her, kan det være at det er i en av våre brukerveiledninger.

For å videresende samtaler må du endre tilgjengelhetsinnstillingene ved å klikke på profilen din og tilgjengelighet. Du kan velge å endre for alle direktesamtaler til nummeret ditt, eller bare samtaler når opptatt. Dette gjelder bare direktesamtaler og vil ikke påvirke samtaler via kø.

Når du redigerer åpningstidene, legg til unntaket du ønsker ved å skrive inn datoene i inntastingsfeltet, eller ved å klikke på datoene i kalenderen og deretter klikke på "Legg til nytt unntak". Hvis du oppretter et unntak med feil datoer, kan datoene enkelt fjernes etter at du har klikket på "Legg til nytt unntak". Du kan også legge til flere datoer på unntaket etter at det er opprettet.

Klikk på profilen din og deretter på ikonet for køer. Slå av og på de relevante køene.

Hvis du ikke husker passordet ditt, kan du klikke på "Nytt passord" når du prøver å logge inn på plattformen. Hvis du er usikker på om du har en konto, kan du kontakte Telia support eller din bedrifts IT-avdeling for å sjekke om du har tilgang til Telia Smart Connect.

Klikk på profilen din og telefonen. Velg å ringe med softtelefonen og motta innkommende samtaler med softtelefonen. Tillat varsler og mikrofon, og koble til et headset.

For å endre lydfiler velger du IVR-en du vil endre lydfiler i, og enten endrer lydfilen i elementet "lydfiler", eller hvis du har dynamiske lydfiler, kontrollert av åpningstider, endrer du lydfilen i åpningstidene satt i denne IVR-en.

Endre eksisterende lydfiler ved å klikke på tannhjulet ved siden av åpningstidene du ønsker å endre eller opprette nye åpningstider.

Endre tilgjengelighet ved å klikke på navnet ditt i øvre høyre hjørne, og deretter klikke på kalenderen og velge hvilken tilgjengelighet du vil endre. Klikk på "aktiver" og "lagre", og endringene dine vil bli aktivert.

Telia Smart Connect er designet for å fungere hvor som helst og på enhver moderne enhet. Men for å hjelpe har vi listet opp noen vanlige tekniske krav for å sikre at den kan yte på sitt beste.

For den beste nett- og WebRTC-opplevelsen anbefales følgende nettlesere
Google Chrome
Microsoft Edge
Mozilla Firefox
Safari

Mobile operativsystemer (Android, iOS, etc.)
Appen krever at operativsystemet er oppdatert til siste versjon, med støtte for to versjoner bakover.

Direkte integrasjoner med Microsoft 365
Kalendersynkronisering
Teams toveis synkronisering
Synkronisering av brukere fra Entra ID
Single sign-on

Integrator API
Integrator API brukes av kunder til å opprette egendefinerte integrasjoner, eller for å aktivere integrasjon til tredjepartssystemer som allerede har integrert sin tjeneste for å fungere med Telia Smart Connect.

Brannmur
Normalt kreves det ingen spesielle åpninger i brannmurer. Hvis begrensninger hindrer utgående trafikk, finner du de nødvendige portene her:

IP-adresser i 2.255.190.0/24-området bør åpnes for.

Port 5060, 5061 og 5090 brukes til signalering.
Portområde 1024-65535 brukes til media/lyd.
Brannmuroppstillinger for å tillate utgående trafikk er for å sikre taletrafikk fra Softphone/Web-RTC.

Anbefalt skjermoppløsning
Telia Smart Connect vil skalere bra til minimum 738px bredde (1024×768) med noe marg.

Ordliste for Sentralbord

Her er en samling av noen av våre vanligste, men kanskje ukjente ord som du kan støte på når du bruker Telia Smart Connect.

En PBX (Privat Bransjeutveksling) er en organisasjons interne telefonsystem som håndterer både interne og eksterne samtaler, og tilbyr funksjoner som samtaleruting og talepost. Det hjelper med å administrere telefonkommunikasjon effektivt.

WebRTC står for "Web Real-Time Communication". Det er en teknologi for sanntids lyd-, video- og datakommunikasjon direkte i nettlesere og apper uten ekstra nedlastinger eller tillegg.

Integrasjoner betyr å kombinere ulike systemer eller programvare for å samarbeide effektivt. Det handler om å få ulike teknologier og verktøy til å fungere sømløst ved å koble dem sammen for å dele informasjon eller funksjonalitet.

Et fast nummer refererer vanligvis til et telefonnummer eller en numerisk identifikator som forblir konstant eller ikke endrer seg. I telekommunikasjonskonteksten er et fast nummer ett som er tildelt en bestemt plassering eller linje og er ikke flyttbart. Det er vanligvis knyttet til en fysisk adresse, som for eksempel et fasttelefonnummer som er knyttet til en bestemt hjemme- eller bedriftslokasjon. I motsetning til mobilnumre, som kan overføres mellom ulike enheter og steder, er faste numre knyttet til et bestemt geografisk område eller sted og er ikke lett flyttbare eller endres.

IVR står for "Interaktiv Talerespons". Det er en teknologi som tillater automatisert interaksjon mellom et datamaskinsystem og en innringer gjennom tale- og tastaturinndata. IVR-systemer brukes vanligvis i telefonsystemer for å gi informasjon eller rute samtaler basert på innringerens inndata, for eksempel å trykke på nummer på telefonens tastatur for å få tilgang til spesifikke tjenester eller informasjon.

En konto som gjør det mulig å tilrettelegge for en IP-skrivebordstelefon til din UC-løsning, i dette tilfellet Telia Smart Connect.

I telefoni sammenheng, refererer "visningsnummer" vanligvis til telefonnummeret som vises på mottakerens anrop-ID når et anrop mottas. Det er den numeriske identifikatoren knyttet til den som ringer, som gjør at personen som mottar anropet kan se hvem som ringer basert på det viste nummeret. Dette er spesielt nyttig for å identifisere innkommende anrop og avgjøre om de skal besvares eller ikke. Visningsnummer er også kjent som "anropsnummer" eller "anroper-ID-nummer".

En softtelefon er programvare som gjør det mulig for brukere å foreta telefonsamtaler over internett ved hjelp av en datamaskin, nettbrett eller smarttelefon, og gjør i praksis enheten om til en virtuell telefon. Den bruker vanligvis VoIP-teknologi for å sende stemme, video og noen ganger tekstmeldinger, og eliminerer behovet for tradisjonelle telefoner med maskinvare. Softtelefoner etterligner ofte funksjonene til en vanlig telefon, slik at brukerne kan foreta og motta samtaler, administrere kontakter og bruke ulike kommunikasjonsfunksjoner gjennom programvaregrensesnittet.

Et "hovednummer" refererer vanligvis til hoved- eller sentralnummeret knyttet til en bedrift, organisasjon eller enkeltperson. Det fungerer som hovedkontaktpunktet, slik at innringere kan nå hovedentiteten eller kontoret. Dette nummeret vises ofte på selskapets nettside, visittkort eller reklamemateriell, og det er det primære kontaktpunktet for henvendelser, generell informasjon eller viderekobling av samtaler til riktig avdeling eller enkeltperson innen organisasjonen.

Et moderne telefonsentralbord er et digitalt system som automatisk ruter og administrerer telefonsamtaler innenfor et nettverk, og kobler sammen ulike telefonlinjer og brukere. Det erstatter manuelle operatører og tilbyr ulike funksjoner som samtaleruting, viderekobling og konferanser. Bedrifter og kundesentre bruker ofte slike systemer for effektiv samtalehåndtering

VoIP (Voice over Internet Protocol) er en teknologi som tillater tale- og multimediakommunikasjon over internett, og erstatter tradisjonelle telefonlinjer med digital overføring for samtaler, video og meldinger.

Med Teams Voice-integrasjon kan en bruker velge å svare på alle eller noen samtaler i Teams, både personlige samtaler og samtaler i kø. Linjestatus og innstillinger for nummervisning kan gjøres i din UC-løsning, i dette tilfellet Telia Smart Connect.