Slik sikres moderne drift for sjømatgiganten

Over 2000 ansatte og et hundretalls lokasjoner langs norskekysten krever sitt for å sikre god kommunikasjon i Mowi. God dekning og smarte løsninger for kommunikasjon erstattet tidligere kostbare og kompliserte systemer. 

Som en av verdens største sjømatprodusenter har Mowi en omfattende og kompleks drift. I Norge strekker lokasjonene seg fra Hidra utenfor Flekkefjord til Kvænangen i Nord-Norge.  

STRÅLENDE SAMARBEID: Arnt Mjøen, IT-sjef i Mowi, har vært fornøyd med Telia i en årrekke.

 En såpass stor organisasjon er også avhengig av gode, fleksible telefoni- og nettpartnere. IT-sjef i Mowi, Arnt Mjøen forteller at samarbeidet med Telia startet allerede i Netcom-dagene. 

Avgjørende med god dekning 

– Det var egentlig et kontroversielt valg. Den gangen var det mange som mente at dette ikke kom til å gå, fordi det var krevende med dekning i distriktene. Men det har gått veldig bra, sier Mjøen. 

 Mjøen er svært fornøyd med dekningen Telia leverer. Mowi holder ofte til ytterst i fjorder, langt fra allfarvei.  

 – Ingen teleoperatør kan dekke hele Norge. Men Telia viser alltid vilje til å finne gode løsninger. Vi er ofte på det siste huset i veien mange steder, men Telia har vært veldig løsningsorienterte. Telia har også gjort utbygginger både utendørs og sørget for at vi får god dekning i større fabrikklokaler, forklarer Mjøen.  

Telia har de siste årene investert tungt i å bygge ut 5G i Norge, og har i dag Norges beste 5G-dekning. Investeringene har gitt resultater, og anerkjente Rohde & Schwarz kronet i januar 2024 Telia med tittelen Norges ledende mobilnett 

 Mjøen trekker frem Telias satsing på 5G som imponerende. 

– Grepene de har gjort rundt 5G er det bare å ta av seg hatten for. Vi har et tett samarbeid og ser nå på hvordan vi kan implementere ny teknologi i vår drift i samarbeid med Telia, sier han. 

En dynamisk sentralbordløsning  

For Mowi har fleksibilitet og effektivitet vært avgjørende, spesielt ved hovedkontoret i Bergen. Her har Telia levert en sentralbordløsning som er både smidig og dynamisk. 

– Trude, som opererer sentralbordet, er svært fornøyd. Hun vokter løsningen som bare det, sier Mjøen lattermildt.  

Denne løsningen gir oss fleksibilitet og kan enkelt tas med og administreres på mobiltelefon. 

Arnt Mjøen, IT-sjef i Mowi

Det er også en stor fordel for Mowi at Telia tilbyr en enkel og funksjonell besøksregistrering som brukes på flere av deres lokasjoner. 

 – Tidligere hadde vi store, kostbare terminaler som sto rundt omkring. Nå har vi en enkel iPad på et stativ, og det fungerer utmerket, sier Mjøen. 

Dette er et eksempel på hvordan Telia utfordrer vedtatte løsninger og leverer enkle og effektive alternativer, mener Mjøen.   

Fremtidens teknologi  

Med mange lokasjoner langs norskekysten, omfattende båttrafikk og høyt tempo i produksjonen, er Mowi avhengig av en partner som forstår deres behov og leverer skreddersydde løsninger. 

– Telia er en utfordrer, og det beskriver dem godt. De gir oss den dynamikken vi trenger i en hektisk og kompleks hverdag, sier Mjøen. 

BEHOV FOR SKREDDERSØM: Mowi har latt seg imponere av Telias løsninger, og setter pris på muligheten for sparring og skreddersydde løsninger.

 Per Marius Frantzen i Telia synes samarbeidet med Mowi er både godt og spennende. 

– Mowi er et selskap som virkelig setter både nettverket og tjenestene våre på prøve. Og det liker vi. Det er sånn vi blir bedre, forteller Frantzen. 

– Vi har en god dialog, og sparrer sammen om løsninger. Mowi er et spennende selskap, og vi er glade for å få lov å ta del i deres vekstreise med ny teknologi.  

Dette er Mowi 


· Mowi er et av verdens største sjømatselskaper 
· Selskapet har hovedkontor i Bergen 
· Om lag 2000 ansatte i Norge 
· Totalt har Mowi 11.600 ansatte i 26 land 
· Mowi er verdens største produsent av atlantisk laks med et  
slaktevolum på 475 000 tonn i 2023. Det tilsvarer en global  
markedsandel på ca. 20 prosent. 
· I 2023 hadde selskapet inntekter på 5,5 milliarder euro 

 

Var denne siden nyttig?