
Allier Gruppen byttet til Telia: – Prisen var god, men tjenestene var helt avgjørende
Etter å ha vært trofaste kunder hos et annet mobilselskap i mange år, byttet Allier Gruppen til Telia for nesten to år siden. Sentralbordtjenesten Telia Smart Connect var avgjørende for byttet, forteller håndverker-gruppen.
Bergensbaserte Allier Gruppen består av ni selskaper i byggebransjen. Sammen er de en av Vestlandets største totalentreprenører med utgangspunkt i tekniske fag.
Før overgangen til Telia hadde Allier Gruppen vært trofaste kunder i et annet teleselskap i mange år. De manglet imidlertid en god teknisk løsning for å samarbeide og koordinere på tvers av selskapene i gruppen. Stor vekst hadde gjort samarbeidet viktigere og viktigere.
Sentralbord med superkrefter
Løsningen fant de i Telia Smart Connect. Dette er et funksjonsrikt sentralbord som enkelt kan styres fra en PC, eller via en app på mobiltelefonen. Det fungerer som en digital telefonkatalog med full oversikt over ansatte og samarbeidspartnere. Telia Smart Connect har også en rekke andre funksjoner, som besøksregistrering og integrasjon med Microsoft Teams.
Selskapene i Allier Gruppen samarbeider veldig mye med hverandre og koordinerer jobber. Derfor trenger vi enkle løsninger som gjør at vi kan holde oversikt over hverandres kalendre og sette over samtaler til riktig person. Det kan vi med Telia Smart Connect.
Arvid Olsen, IKT-ansvarlig i Allier AS
Det er musikk i Thomas Lundh sine ører, som er produktansvarlig for Telia Smart Connect.
– Det Allier Gruppen her trekker frem er hele ideen bak Telia Smart Connect; nemlig å gjøre det enkelt å kommunisere med og mellom både ansatte og kunder, sier han, og legger til:
– Telia Smart Connect er intuitivt å bruke. Det krever så godt som ingen opplæring, og er like lettvint på PC-en som fra mobilappen. Vi jobber kontinuerlig med å gjøre tjenesten enda bedre, etter innspill og ønsker fra kundene våre.
Integrert med bedriftens løsninger
Via Telias programmeringsgrensesnitt (API) har Allier Gruppen også integrert Bedriftsnett-løsningen med egne programmer. Det forenkler og automatiserer introduksjonsprogrammet for nyansatte.
– Her sender vi for eksempel ut opplysninger om brukernavn og passord for våre systemer, forteller Olsen i Allier.
I tillegg gjør Telias løsninger det enkelt for Allier Gruppen å skille mellom de ansattes private mobilforbruk og hva bedriften dekker. Telia Kostnadsdeling lager trekkfiler for hver ansatt som skiller mellom privat forbruk og hva bedriften dekker. Løsningen er integrert med Allier Gruppens lønnssystem, så hele prosessen skjer automatisk.
STRÅLENDE FORNØYDE: God dekning er svært viktig for håndverkerne i Allier Gruppen, som gjerne jobber på avsidesliggende steder. Med Telia som mobiloperatør, har de ansatte merket at dekningen har bedret seg.
– Forrige mobiloperatør hadde en liknende tjeneste, men det var en ekstratjeneste som kostet like mye som å gjøre sorteringen manuelt, sier Trond Bertelsen, administrasjonskoordinator i Anders O. Grevstad (AOG), det største selskapet i Allier-konsernet.
Tjenestene var viktigst
Som selskaper flest var Allier Gruppen opptatt av pris ved valg av mobiloperatør. Det var likevel ikke det som var avgjørende for at de valgte Telia.
Prisen vi fikk fra Telia var god, men tjenestene var helt avgjørende. Hos forrige leverandør var tjenestene ustabile, og man måtte betale ekstra for dem. Hos Telia fungerer tjenestene veldig godt og de er inkludert i abonnementet.
Arvid Olsen, IKT-ansvarlig i Allier AS
– Hva synes de ansatte om Telias tjenester?
– De uttrykker at de setter pris på Telia Smart Connect-appen. Man har mulighet til å finne telefonnumre raskt og knytte kontakt, sier Olsen.
Installerte basestasjoner på kontoret
God dekning er svært viktig for håndverkerne i Allier Gruppen, som gjerne jobber på avsidesliggende steder. Som Norges største utfordrer har Telia jobbet hardt med mobildekningen i flere år. I desember ble det klart at Telia er først ute med et nasjonalt 5G-nett. Bertelsen i AOG forteller at de har merket Telias satsing på dekning.
– Det har skjedd veldig mye. Utbyggingen har gjort at Telia har fått bedre og bedre dekning. Nå hører vi ingenting fra våre ansatte om at dekningen er svak, sier Bertelsen.

Hovedkontoret til Allier Gruppen har alltid vært en nøtt dekningsmessig. Det løste Telia ved å installere to basestasjoner i bygget.
– Telia har vært veldig behjelpelige med dekning på kontoret. Vi har i det hele tatt ingenting å klage på når det gjelder kommunikasjonen med Telia, sier Bertelsen.
– Smertefri overgang
Før operatørbyttet vegret Allier Gruppen seg. De fryktet en lang og kostbar bytteprosess.
– Jeg er jo så gammel at jeg har vært med på et sånt bytte før, for veldig mange år siden. Det var en mye tyngre prosess som krevde masse interne ressurser for å bytte. Derfor tok det lang til å overbevise oss om at det skulle gå bra å bytte til Telia.
SØMLØS OG SMERTEFRI OVERGANG: Allier Gruppen er storfornøyde med Telia Smart Connect.
Telia fortalte nøyaktig hvordan bytteprosessen ville foregå og la fram anslag for hva et bytte ville kreve av ressurser. Dette viste seg å stemme godt.
– Alle fikk SIM-kort på forhånd og beskjed om når abonnementet skulle porteres. Telia stilte opp hos oss med store ressurser for å gjøre overgangen smertefri og overføre blant annet eSIM, sier Bertelsen i AOG.
– Telia holdt det de lovet. Telefoner og nettbrett med vanlige SIM ble overført først. Mobile bredbånd, enheter med eSIM og alle IoT-enheter i andre pulje. Telefoner, klokker, nettbrett og andre IOT-enheter var overført i løpet av én dag.
Dette er Allier Gruppen
- Totalentreprenør med utgangspunkt i tekniske fag. Her jobber blant annet elektrikere, rørleggere, murere, tømrere og prosjektingeniører.
- Består av totalt ni selskaper med til sammen 300 ansatte og rundt 600 millioner kroner i omsetning.
- Allier Gruppen prosjekterer, leverer, installerer, drifter og vedlikeholder infrastruktur og bygg for privat og offentlig virksomhet.
- Allier Gruppen består av:
- Allier AS: Eierskap, økonomi, IT, HMS og lager
- Unik VVS AS: Tilbyr komplette rørleggertjenester i Bergen, Askøy, Sotra og omegn.
- Bad.no: Norges eldste VVS nettbutikk.
- Anders O. Grevstad AS (AOG): Totalteknisk VVS-entreprenør
- Sotra Rør AS: Totalleverandør av rørleggertjenester
- AOG Bygg AS: Byggmester og entreprenørforretning
- Monsen Elektro AS: Elektroinstallatør
- Tevas AS: Totalteknisk entreprenør
- Rørhab Bergen AS: Rehabilitering av rør