Kom i gang med AI: - Det er en kulturendring

Microsoft 365 Copilot hjelper bedrifter å bli mer effektive, produktive og kreative. Den største utfordringen for mange er likevel å komme i gang, forteller Daniel Horgmo i Microsoft.

5 tips fra Telia og Microsoft

– Hvis dere ikke tar kunstig intelligens i bruk nå, så henger dere allerede etter, sier Daniel Horgmo. Han jobber med Partner Solutions Sales og Modern Work & Security hos Microsoft.

– Mitt beste tips for å lære seg prompting – eller skrive kommandoer til AI – er å ta i bruk den gratis Copilot-appen. Den er koblet til all informasjon på internett, og har gjort at jeg sluttet å google. Nå bruker jeg heller Copilot som min søkemotor, sier han videre.

Den nye standarden

Han forteller at man med M365 Copilot aldri igjen trenger å starte med banke ark.

– Dette kommer til å bli et helt vanlig verktøy å bruke når man bruker Word, Outlook, PowerPoint og andre verktøy. Dette er den nye standarden, og det er bare et spørsmål om tid før alle bruker det, sier han.

Han understreker at Copilot og kunstig intelligens gjør det mulig for oss å bli mer produktive, slik at vi kan gjøre mer og gjøre det smartere.

– Men vi skal ikke bli late. Det faktum at vi begynte å bruke kalkulator har kanskje gjort at vi er dårligere i hoderegning, men det gjør oss også mer effektive.

DETTE ER FREMTIDEN: Copilot og kunstig intelligens gjør det mulig for oss å bli mer produktive, slik at vi kan gjøre mer og gjøre det smartere, forklarer Daniel Horgmo i Microsoft.

En kulturendring

For mange bedrifter innebærer den teknologiske revolusjonen som AI representerer også kulturelle og organisatoriske endringer.

– Det er ikke IT-avdelingen som skal bestemme om man skal ta i bruk Copilot, men ledelsen. Det må gis tydeligere retningslinjer, og en egen gruppe med superbrukere, og sørg for å ha en god delingskultur slik at de som får gode erfaringer deler det med andre.

Dette er ting som Telia kan hjelpe til med!

Daniel Horgmo i Microsoft

Han trekker frem Copilot i Teams som en ypperlig mulighet på å spare tid, fordi Copilot kan hjelpe deg å skrive møtenotater eller lage et sammendrag med tydelige handlingspunkter.

– I dag sitter vi mye i møter og repeterer ting som ble sagt i forrige møte. Det kan man slippe om man bruker Copilot på en god måte, forteller Horgmo.

Sikkerhet og infrastruktur

Det er viktig å sikre infrastrukturen før bedriften ruller ut Copilot til alle.

– Det er viktig å gjøre en jobb for å klargjøre miljøet sitt for kunstig intelligens, sier Horgmo.

Telia tilbyr veiledning og støtte for å sikre at infrastrukturen er klar, og at sensitive data forblir beskyttet.

Det er også mulig å få hjelp med å bli bedre på å skrive prompts, noe som er viktig for at Copilot skal fungere som et godt verktøy:

– Om du ikke er god på å spørre, så får du heller ikke gode svar. Beste praksis er å være tydelig om hva du ønsker deg, hvorfor du ønsker deg det, foreslå kilder og oppgi dine forventninger til resultat.

Et eksempel: «Lag 3-5 kulepunkter (mål/hva), slik at jeg kan forberede meg på et møte med X for å diskutere deres «Fase 3»-markedskampanje (kontekst/hvorfor), fokuser på innhold i innboksen og Teams-chat siden juni (kilde). Bruk helst et enkelt språk slik at jeg raskt kan komme i gang (forventninger).»

Til slutt tipser han bedrifter om å ikke gi opp:

– Det tar litt tid å implementere dette skikkelig. Vi har sett dramatisk positiv endring etter 10-11 uker, forteller han.

5 tips: Slik kommer du i gang med Copilot


1. Lag en tydelig plan: Sett av tid til å lære verktøyet, og sørg for at det er en del av en langsiktig strategi.

2. Sikkerhet først: Beskytt dataene dine, og sørg for at infrastrukturen er klar før du tar Copilot i bruk.

3. Ta det stegvis: Sørg for at implementeringen av Copilot blir en kontinuerlig prosess med erfaringsdeling fra de ansatte.

4. Sett av tid til kursing: For mange av de ansatte vil Copilot oppleves veldig nytt, og det er derfor lurt å kurse de ansatte i å bruke verktøyet på en effektiv måte.

5. Utnevn superbrukere: For å gjøre flere trygge på å bruke AI som et effektivt verktøy kan det være smart å utnevne superbrukere i bedriften.

Var denne siden nyttig?