Slik hjelper vi bedrifter å nå bærekraftsmålene

– I Telia jobber vi målrettet for å nå våre ambisiøse klimamål. Og minst like viktig, vi jobber tett med kundene for å finne digitale løsninger som hjelper dem å nå sine.

Det sier Camilla Watz Johannessen, Head of Sustainability i Telia Norge. Nye krav til bærekraftsrapportering legger press på store og små bedrifter, som både må kunne tallfeste eget klimaavtrykk og finne tiltak for å begrense det.

– I Telia kan vi hjelpe til med begge deler. Vi har god kontroll på utslippet i egen drift og i verdikjeden, og har en rekke eksempler på hvordan konnektivitet kan åpne for bærekraftige tiltak.

Det har Siri Zimarseth, IoT Solution Manager i Telia, sett flere eksempler på.

BÆREKRAFTIG EFFEKTIVITET: Siri Zimarseth, IoT Solution Manager i Telia, har flere eksempler på hvordan IoT kan sørge for effektivisert og bærekraftig drift av små og store selskaper.

Med IoT får vi dataen vi trenger for å effektivisere og optimalisere driften på en bærekraftig måte.

Siri Zimarseth, IoT Solution Manager i Telia

Kan bidra til å løse klimautfordringer

Men at konnektivitet kan spille en rolle i å løse klimautfordringene, mener Watz Johannessen kan ha vært en hvilepute for bransjen.

– Vår bransje er sett på som en forløper, en del av løsningen. Men avtrykket for IKT-bransjen er faktisk høyere fra sivil luftfart. Det er en eye opener! sier Watz Johannessen.

Telia tar bærekraft på alvor og har satt ambisiøse klimamål for 2030 og 2040. Disse er vitenskapsbasert og godkjent av Science Based Targets initiative, og følges opp med målrettet arbeid

Blant annet er det iverksatt grep for energisparing på basestasjonene, utdatert utstyr får nytt liv gjennom gjenbruk eller resirkulering, og 14 % av alle telefonen som selges er brukt.

Les mer om hvordan Telia jobber med bærekraft

– Den andelen håper vi skal bli mye større, sier Watz Johannessen og frir til bedriftsmarkedet – som hun mener bør bidra med sine innkjøp.

I Telia kommer omtrent 90 % av utslippene fra leverandør-leddet, og derfor stiller vi strenge krav til hele verdikjeden.

– For dere som kunder er det vi som er leverandøren. Og vi skal leve opp til den samme høye standarden for dere som vi selv krever av våre.

Hun legger ikke skjul på at forespørsler og behov fra bedriftskundene gjør at Telia er lenger fremme i skoa når det kommer til bærekraft.

MÅ FINNE TILTAK: Camilla Watz Johannessen er Head of Sustainability i Telia Norge. Hun forteller at krav til bærekraftsrapportering legger press på store og små bedrifter. 

– Kundenes krav sender oss ut på en ny reise. Ikke bare i offentlige anskaffelser, der klima og miljø vektes 30 %, men gjennom et bredt spekter av forespørsler. Alt fra detaljerte spørsmål om energiforbruk og karbonutslipp, til forespørsler om å være strategisk partner for å nå bærekraftsmålene, forklarer Watz Johannessen.

Visste du at Ecovadis vurderer 130 000 selskaper i hele verden. Telia er blant de 1 % beste.

Finner bærekraftige løsninger sammen

IoT er pekt på som en viktig nøkkel i det grønne skiftet. Ved å koble ting på nett, fra bygg og biler til mindre enheter, kan vi hente data for optimering og automatisering.

­– Og vi kan gjøre det i stort monn, med stort resultat for miljøet, sier IoT-ansvarlig Zimarseth.

– Vårt utgangspunkt er kjernevirksomheten vår, konnektivitet. Men vi leverer også tjenester på toppen, som for eksempel Smart Kollektivtransport.

Smart kollektivtransport er en tjeneste som er i bruk i både Norge, Finland og Sverige. Med oppkoblede IoT-tjenester om bord i kjøretøy i kollektivtrafikken, legges det til rette for en bedre og tryggere reise for passasjerene og en enklere hverdag for sjåførene. Ikke minst er det både kostnadsbesparende og mer bærekraftig for operatørene.

Men det er ikke bare transport som kan ha nytte av IoT. Bygninger bruker 40 % av verdens energi og genererer 36 % av CO2-utslippet.

– Vi kan gjøre bygg smartere. Ikke bare nybygg, men gjennom retrofitting av gamle bygg, trådløst over mobilnettet, forklarer Zimarseth.

Med sensorer inne i bygget får man innsikt i faktisk temperatur og luftfuktighet. Innsikt som gjør det mulig å optimalisere inneklima. Slik blir det mer komfortabelt – samtidig som energiforbruket kan reduseres.

Ulike utfordringer har ulike behov. Og Telia sparrer ofte med kunder om mer spesifikke løsninger. Fra oppkoblede droner for effektiv og mer bærekraftig overvåking av kritisk infrastruktur og redningstjenester, til sensorer i bikuber for å hjelpe birøktere med å overvåke hvordan bisamfunnene har det og få innsikt for å øke bestanden.

Vi i Telia kan levere kraftige digitaliseringsverktøy. Verden trenger disse, og vi trenger det raskt.

Siri Zimarseth, IoT Solution Manager i Telia

BÆREKRAFTIGE TILTAK: Telia har god kontroll på utslippet i egen drift og i verdikjeden. Nå kan også andre få hjelp til å bli mer bærekraftige.

Med konnektivitet og teknologi ønsker Telia å hjelpe samfunn, selskaper og kommuner til å bli mer bærekraftig. Og bærekraftsansvarlig, Watz Johannessen, mener at mye kan løses både raskt og kostnadseffektivt.

– Vi ønsker å være en god partner for kundene våre, for at dere skal komme i gang med klimareisen!  

 

 

Var denne siden nyttig?